ΚΚΕ για τοπική διοίκηση: Έναρξη της νέας θητείας σε ακόμα πιο αντιδραστικό πλαίσιο
Η ΝΔ «χτένισε» το αντιλαϊκό πλαίσιο που δημιούργησε ο ΣΥΡΙΖΑ και μέσα σε αυτό οι νέοι Δήμοι και Περιφέρειες θα συνεχίσουν την επίθεση στα εργατικά – λαϊκά στρώματα
Την 1η και την 8η Σεπτέμβρη, τα Δημοτικά Συμβούλια θα συνεδριάσουν για πρώτη φορά στη νέα τους σύνθεση μετά τις εκλογές, προκειμένου να εκλέξουν τον πρόεδρο, τον αντιπρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου, καθώς και τα μέλη της Οικονομικής Επιτροπής και της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής. Οι διαδικασίες θα γίνουν με βάση τις προβλέψεις του νέου νόμου της κυβέρνησης της ΝΔ που ψηφίστηκε πριν από μερικές μέρες στη Βουλή.
Το σύνολο του σχεδιασμού της κυβέρνησης «πατάει» βέβαια σε προηγούμενες παρεμβάσεις του ΣΥΡΙΖΑ και κυρίως πάνω στην προηγούμενη διοικητική μεταρρύθμιση, τον λεγόμενο «Κλεισθένη Ι», επιβεβαιώνοντας έτσι ότι και εδώ η ΝΔ βρήκε στρωμένο το έδαφος για να πάει ένα βήμα πιο πέρα την αντιλαϊκή επίθεση. Κι αυτό γιατί με τα όσα ψηφίστηκαν στη Βουλή, η Τοπική Διοίκηση γίνεται ακόμα πιο «φιλική» στα επιχειρηματικά συμφέροντα και επομένως πιο εχθρική για το λαό, τα δικαιώματα και τις ανάγκες του.
Στην πραγματικότητα, οι μεταρρυθμίσεις στην Τοπική Διοίκηση από όλες τις αστικές κυβερνήσεις είναι η καλύτερη προσαρμογή των λειτουργιών των Δήμων και των Περιφερειών – ως μέρος της κρατικής μηχανής – στη στήριξη της καπιταλιστικής ανάπτυξης, της επιχειρηματικότητας και απαραίτητη προϋπόθεση γι’ αυτά το χτύπημα των εργατικών – λαϊκών στρωμάτων, των εργαζομένων στην Τοπική Διοίκηση.
Τι είναι όμως αυτό που αλλάζει σε αυτή την κατεύθυνση; Ας δούμε πιο αναλυτικά:
— Θεσμοθετήθηκε η σύμπραξη παρατάξεων «για τη διακυβέρνηση του δήμου» με κορμό την παράταξη του εκλεγμένου δημάρχου ή περιφερειάρχη, και στη βάση αυτής της νέας πλειοψηφίας διαμορφώνεται και το σύστημα της διοίκησης. Αυτή η σύμπραξη δηλώνεται με την έναρξη της θητείας και δεν μπορεί να ανακληθεί καθ’ όλη τη διάρκειά της!
— Δόθηκε η απόλυτη πλειοψηφία (όπου δεν υπήρχε) στα όργανα διοίκησης του δήμου, δηλαδή στην Οικονομική Επιτροπή, στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής και σε Νομικά Πρόσωπα, στην παράταξη του δημάρχου και του περιφερειάρχη. Και ταυτόχρονα μεταφέρονται σε αυτά τα όργανα σειρά από αρμοδιότητες που ήταν στην ευθύνη του Δημοτικού και Περιφερειακού Συμβουλίου! Για παράδειγμα, στην Οικονομική Επιτροπή, ένα όργανο με απόλυτη πλειοψηφία της παράταξης του δημάρχου, περνούν η ευθύνη για τον ετήσιο προγραμματισμό προσλήψεων προσωπικού και την προσφυγή ή μη σε ένδικα μέσα, η δυνατότητα διαγραφής χρεών και προσαυξήσεων, η διευκόλυνση μεγαλοοφειλετών με χρέη άνω των 150.000 ευρώ, η απόφαση για την απευθείας χρηματοδότηση κοινωφελών δημοτικών επιχειρήσεων, η παραχώρηση εγκαταστάσεων και εξοπλισμού του δήμου, η έγκριση να θέτουν αντίτιμο σε μια σειρά από υπηρεσίες του δήμου.
— Άλλαξε, σε ακόμα πιο αντιδραστική κατεύθυνση, η διαδικασία κατάρτισης και ψήφισης τεχνικού προγράμματος και προϋπολογισμού, επιχειρώντας να «σβήσουν» την πολιτική αντιπαράθεση και την έκφρασή της και με την αρνητική ψήφο απέναντι στις οποιεσδήποτε προτάσεις κατατίθενται είτε από τη δημοτική ή περιφερειακή αρχή είτε από άλλες δυνάμεις. Πιο συγκεκριμένα, επιβάλλουν στις παρατάξεις ως διαδικασία την κατάθεση ολοκληρωμένης αντιπρότασης για το Τεχνικό Πρόγραμμα και για τον Προϋπολογισμό, για θέματα που αφορούν φόρους και τέλη. Και μάλιστα θα πρέπει αυτή η αντιπρόταση να έχει τη γνώμη των υπηρεσιών του Δήμου ή της Περιφέρειας (Τεχνικής και Οικονομικής Υπηρεσίας) για το αν και κατά πόσο είναι υλοποιήσιμη και σύμφωνη με τις κατευθύνσεις του Υπουργείου Εσωτερικών. Η ίδια διαδικασία ακολουθείται και για την επιχειρηματική «αξιοποίηση» της δημοτικής ακίνητης περιουσίας, που δρομολόγησε με τον «Κλεισθένη» η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ θεσμικά και με όρους υπερταμείου, δηλαδή με κατεύθυνση την παραχώρηση ή τη συνέργεια με επιχειρηματικούς ομίλους. Κάτι που σήμερα η κυβέρνηση της ΝΔ έχει πρώτη προτεραιότητα.
Οι προθέσεις της κυβέρνησης της ΝΔ
Όλα τα παραπάνω και πολύ περισσότερα έχουν αποτυπωθεί στο πρόγραμμα της ΝΔ. Και αυτό που έχει ενδιαφέρον είναι πως αποτυπώνονται με πιο ξεκάθαρο τρόπο οι στόχοι της. Συγκεκριμένα αναφέρουν: «Μεταφέρουμε αρμοδιότητες του κράτους στην Αυτοδιοίκηση που βρίσκεται πιο κοντά στους πολίτες και εξασφαλίζουμε τους απαραίτητους πόρους για τους ΟΤΑ ενισχύοντας τη φορολογική αποκέντρωση και την ουσιαστική αυτοτέλειά τους». Η αναφορά σε αυτό που λένε φορολογική αποκέντρωση και οικονομική αυτοτέλεια δεν είναι τίποτε περισσότερο από την κατεύθυνση για επιβολή περισσότερων τελών και φόρων από τους δήμους, δεδομένου ότι οι περικοπές πόρων, με βάση τους νόμους των μνημονίων της ΝΔ, του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ, συνεχίζονται. Η ΝΔ βέβαια το πάει ακόμα πιο πέρα και έχει ήδη σχεδιάσει την είσπραξη του ΕΝΦΙΑ (του φόρου που ματώνει τα λαϊκά νοικοκυριά) από τους Δήμους, ώστε έτσι να αυξήσουν μέρος των εσόδων τους.
Ένα άλλο κεφάλαιο είναι τα δημοσιονομικά της Τοπικής Διοίκησης. Η ΝΔ έχει εξαγγείλει τη σύσταση «Ταμείου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης», με θεσμοθετημένους πόρους από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, από τον Τακτικό Προϋπολογισμό και με αναθεώρηση του μηχανισμού χορήγησης των Κοινών Αυτοτελών Πόρων. Όπως είχε δηλώσει ο ίδιος ο πρωθυπουργός: «Θα διευκολύνουμε τους δήμους να αυξήσουν τους πόρους τους και να δημιουργήσουν προϋποθέσεις για την ανάπτυξη».
Τι εννοεί;
— Επιχειρηματική αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των δήμων με στόχο την είσπραξη εσόδων. Σε αυτό μπορούν να συμπεριληφθούν η παραχώρηση δημόσιας γης, παραλιών, δημόσιων ακινήτων σε επιχειρηματίες ή η συνεκμετάλλευσή τους με επιχειρηματίες.
— Συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα: «Αν η συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα οδηγεί στην παροχή καλύτερων υπηρεσιών με χαμηλότερο κόστος, αυτό πρέπει να ενθαρρύνεται και όχι να αποθαρρύνεται». Και βέβαια είναι ξεκάθαροι, και πάλι διά στόματος πρωθυπουργού, ο οποίος ανέφερε «ως πετυχημένο παράδειγμα τη συνεργασία με ιδιώτες σε εξαιρετικά ευαίσθητα αντικείμενα, όπως η αποκομιδή των απορριμμάτων, παρέχοντας στους πολίτες καλύτερες υπηρεσίες, καθαρότερες πόλεις με χαμηλότερο κόστος».
Είναι γνωστό ότι πρόθεση της ΝΔ και του πρωθυπουργού είναι η παράδοση σε ιδιώτες της αποκομιδής των απορριμμάτων. Και για να γίνει αυτό θα αξιοποιηθούν η έλλειψη προσωπικού και η μείωση των συμβασιούχων στο Δημόσιο, που συνήθως κάλυπταν μέχρι τώρα τα κενά στους Δήμους με βάση τη μνημονιακή απαγόρευση των προσλήψεων και την υποχρέωσή τους να συναρτούν τις όποιες προσλήψεις με την αύξηση των ανταποδοτικών τελών.
— Διαφορετικές πηγές χρηματοδότησης, συμπεριλαμβανομένων και διεθνών χρηματοπιστωτικών οργανισμών, «που αντιμετωπίζουν την Αυτοδιοίκηση παντού στον κόσμο, τις Περιφέρειες, τους μεγάλους δήμους, με αυξημένο ενδιαφέρον». Να σημειώσουμε εδώ την εκτίμηση (παλιότερη μελέτη ΙΟΒΕ) ότι η δανειοδότηση των δήμων είναι σε χαμηλά επίπεδα και η «εξυγίανσή» τους επιτρέπει να αναζητήσουν τέτοιες πηγές χρηματοδότησης.
Η ΝΔ πιάνει το νήμα από εκεί που το άφησε ο ΣΥΡΙΖΑ
Ο δημοσιονομικός έλεγχος της Τοπικής Διοίκησης παραμένει ασφυκτικός και απόλυτα ευθυγραμμισμένος με τις δημοσιονομικές πολιτικές και τους αντιλαϊκούς στόχους του κεντρικού αστικού κράτους και των κυβερνήσεων που το υπηρετούν. Άλλωστε, λίγες μέρες πριν από την κατάθεση του νομοσχεδίου, υπεγράφη Κοινή Υπουργική Απόφαση από τους υπουργούς Εσωτερικών και Οικονομικών, με βάση την οποία οι προϋπολογισμοί των Δήμων πρέπει να συνταχθούν με βάση τις κατευθύνσεις των μνημονίων και της ενισχυμένης εποπτείας. Όπως ακριβώς δηλαδή έκανε και ο ΣΥΡΙΖΑ.
Να μην ξεχνάμε ότι ΝΔ και ΣΥΡΙΖΑ αντιπαρατέθηκαν με αφετηρία τον εκλογικό νόμο και το σύστημα διοίκησης, με κύριο διακύβευμα προεκλογικά και μετεκλογικά να στηθεί και να λειτουργήσει το αστικό δίπολο και σ’ αυτόν τον τομέα. Η πρόταση για την «κυβερνησιμότητα των δήμων» με μορφή νομοσχεδίου, λίγο πριν από τις εκλογές, είχε κατατεθεί από στελέχη της ΝΔ σε συνεδρίαση της ΚΕΔΕ.
Από την άλλη, το δημαρχιακό μοντέλο το κράτησε ζωντανό η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, με το κολοβό εκλογικό σύστημα της απλής αναλογικής και τον δεύτερο εκβιαστικό γύρο των τοπικών εκλογών. Αναδεικνύοντας έτσι τον δήμαρχο και τον περιφερειάρχη σε ρόλο ενορχηστρωτή της αστικής συναίνεσης προς τα κάτω, της ευθυγράμμισης με τους στόχους της καπιταλιστικής ανάπτυξης, που παράγει και αναπαράγει τη διαφθορά και αξιοποιεί με διαφορετικό κάθε φορά τρόπο και τις λεγόμενες πελατειακές σχέσεις, πότε με αιχμή το αστικό κράτος και τις λειτουργίες του και πότε απευθείας από την εργοδοσία.
Διαχειριστικές διαφορές…
Οι διαφορές της ΝΔ και του ΣΥΡΙΖΑ σε ζητήματα διαχείρισης, όπως εκφράστηκαν το προηγούμενο διάστημα, αλλά και τώρα με τις σκιαμαχίες τους για το εκλογικό σύστημα, δεν μπορούν να συσκοτίσουν την ταύτισή τους στο βάθεμα των αντιδραστικών μεταρρυθμίσεων στην Τοπική Διοίκηση.
Η λεγόμενη αποκέντρωση λειτουργιών του κράτους μέσω της Τοπικής Διοίκησης και η οργανική ανάδειξή της σε έναν ακόμη μηχανισμό δίπλα σε αυτούς του κεντρικού κράτους, που συνεπικουρεί τον αστικό σχεδιασμό, αποδεσμεύοντας περισσότερους κεντρικούς πόρους ώστε να κατευθύνονται στις ανάγκες των επιχειρηματικών ομίλων, είναι καπιταλιστικοί στόχοι που έχουν ξεκινήσει εδώ και 20 χρόνια και είναι ενιαίοι για όλες τις αστικές κυβερνήσεις και δυνάμεις. Σε άλλες χώρες της ΕΕ τέτοιες ανατροπές έχουν ήδη γίνει και τις επιπτώσεις τις πληρώνουν οι εργαζόμενοι. Γι’ αυτό και νόμοι όπως ο «Καποδίστριας», ο «Καλλικράτης», ο «Κλεισθένης Ι», που προσδιόρισαν αυτήν την πορεία, ξεκινούσαν με πολύ θόρυβο και πομπώδεις εκφράσεις από τις αστικές κυβερνήσεις. Αλλά κατέληγαν να είναι ένα εργαλείο ενάντια στις λαϊκές ανάγκες και κατακτήσεις, υπερφορολόγησής τους, διασφάλισης της επιχειρηματικότητας, εμπορευματοποίησης κοινωνικών αναγκών όπως σε Παιδεία, Υγεία, Πρόνοια, ακίνητη περιουσία και περιβάλλον.
Να πούμε δε ότι η στάση και η πολύπλευρη δραστηριότητα στην ΚΕΔΕ και στην ΕΝΠΕ όλο το προηγούμενο διάστημα, όργανα στα οποία κυριαρχούν στελέχη της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, με την αντιπαράθεσή τους με την κυβέρνησηΣΥΡΙΖΑ, ήταν ακριβώς στη βάση της απαίτησής τους να προχωρήσει πιο γρήγορα η υλοποίηση των προαναφερθέντων κεντρικών στόχων.
Η στάση του ΚΚΕ
Στη συζήτηση στη Βουλή, το ΚΚΕ κατήγγειλε και καταψήφισε τις αντιδραστικές αλλαγές. Αποκάλυψε τις συνέπειες που θα έχουν για το λαό και ανέδειξε τις ευθύνες της ΝΔ, του ΣΥΡΙΖΑ, του ΚΙΝΑΛ και των άλλων κομμάτων, που πίσω από τον καβγά για επιμέρους πλευρές των αλλαγών που ψήφισε η κυβέρνηση, κρύβουν τη συμφωνία τους στο σχεδιασμό για ταχύτερη και αποτελεσματικότερη προσαρμογή των Δήμων στις ανάγκες της καπιταλιστικής ανάπτυξης, στη λειτουργία τους είτε ως αυτοτελών επιχειρήσεων, είτε με συμπράξεις με το ιδιωτικό κεφάλαιο.
Στο ίδιο πλαίσιο συμφωνούν και στο να αντλούν οι Δήμοι τα κύρια έσοδά κατευθείαν από τις τσέπες των δημοτών, με την «αξιοποίηση» της ακίνητης περιουσίας, ανοίγοντας το δρόμο στους λεγόμενους επενδυτές, σε βάρος των λαϊκών αναγκών.
Απέναντι σε όλα αυτά θα σταθούν και στη νέα θητεία οι εκλεγμένοι δημοτικοί και περιφερειακοί σύμβουλοι του ΚΚΕ σε όλη τη χώρα, δίνοντας μάχη για τα πραγματικά συμφέροντα του λαού, στηρίζοντας τους αγώνες και τις δίκαιες διεκδικήσεις του, παλεύοντας κι από αυτό το μετερίζι για να μπουν εμπόδια στην αντιλαϊκή πολιτική, να οργανωθεί η αντεπίθεση για τις σύγχρονες λαϊκές ανάγκες.
Τ.Ε. Φλώρινας του ΚΚΕ