Ομιλία του βουλευτή Φλώρινας Γιάννη Αντωνιάδη στο Σ/Ν «Επενδύω στην Ελλάδα»
Κε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι Βουλευτές, πριν μπω στην ουσία του νομοσχεδίου « Επενδύω στην Ελλάδα», σας ενημερώνω ότι η Φλώρινα και η Δυτ. Μακεδονία περιμένουν με έντονο ενδιαφέρον και αγωνία να έρθει στη Βουλή το νομοσχέδιο « Επενδύω στη Δυτ. Μακεδονία- Φλώρινα». Αν δεν γίνει αυτό περιμένει «ένας Αρμαγεδών» την περιοχή. Ευτυχώς υπάρχει εκπεφρασμένη πολιτική βούληση από τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη και από εσάς κύριοι υπουργοί και από άλλα συναρμόδια υπουργεία, για έμπρακτη στήριξη της περιοχής μέσα από ένα ειδικό αναπτυξιακό σχέδιο, το οποίο όλοι μαζί επεξεργαζόμαστε.
Έκανα αυτή την εισαγωγή, πρώτον για να καθησυχάσω και να διαβεβαιώσω τους συμπολίτες μου επισήμως από το βήμα της Βουλής ( γιατί αυτά καταγράφονται στα πρακτικά ) ότι θα υπάρξει η πρόνοια, ώστε οι συνέπειες της μεταλιγνιτικής περιόδου να είναι όσο το δυνατόν λιγότερες και ανώδυνες και δεύτερον να απαντήσω στην υποκριτική στάση συναδέλφων του ΣΥΡΙΖΑ (κατέθεσαν σχετική τροπολογία) που ενώ με δικό τους σχέδιο ΕΣΕΚ (εθνικό σχέδιο ενέργεια και κλίμα) κλείνουν από το 2019 σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής στο Αμύνταιο, δεν έλαβαν καμία πρόνοια, άφησαν απροστάτευτη την Φλώρινα, το Αμύνταιο και όλη τη Δυτ. Μακεδονία και σήμερα χύνουν κροκοδείλια δάκρυα. Ελπίζω να ψηφίσουν με τα δυο χέρια το «Επενδύω στη Δυτ. Μακεδονία». Όπως είμαι σίγουρος ότι θα ομονοήσει όλη η Βουλή, γι’ αυτή την περιοχή που πρόσφερε πάρα πολλά στην εκβιομηχάνιση και την ανάπτυξη της χώρας και σήμερα δοκιμάζεται με τον πιο σκληρό τρόπο.
Μετά από 4,5 χρόνια διακυβέρνησης της χώρας από τους ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, και αποστροφής σε κάθε μορφή ιδιωτικής επένδυσης που θα έφερνε κεφάλαια στη χώρα και νέες θέσεις εργασίας, έρχεται η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, μέσα στις 100 πρώτες μέρες από τις εκλογές της 7ης Ιουλίου να καταθέσει ένα σοβαρό νομοσχέδιο με στόχο την προσέλκυση και διευκόλυνση των επενδύσεων. Γιατί η ανάπτυξη δεν έρχεται με τα επιδόματα και τα συσσίτια, αλλά με σοβαρές επενδύσεις που θα γίνουν στη χώρα και θα ανοίξουν νέες θέσεις εργασίας για τους νέους μας, ενώ θα πείσουν πολλούς από όσους έγιναν οικονομικοί μετανάστες, να επιστρέψουν.
Το ποσοστό της ανεργίας στη χώρα εξακολουθεί να είναι το υψηλότερο στην Ε.Ε., φτάνει το 17,2% της, ενώ το 9% των εργαζομένων απασχολείται σήμερα με μορφές μερικής απασχόλησης. Τον Ιούλιο του 2019 είχαμε έλλειμμα εμπορικού ισοζυγίου 1,8 δις, 6,3% αυξημένο σε σχέση με πέρυσι. Οι επενδύσεις στη χώρα έχουν κυριολεκτικά καταρρεύσει την τελευταία δεκαετία, από 60 δις το 2007, 26% του Α.Ε.Π., έχουν φτάσει στα 20 δις του 2018, ενώ και οι ξένες άμεσες επενδύσεις βρίσκονται σε ένα από τα χαμηλότερα επίπεδα μεταξύ των χωρών της Ε.Ε., στο 1,90%, όταν στην Ε.Ε. είναι 3,5%.
Με δεδομένη αυτή την κατάσταση και την άμεση ανάγκη προσέλκυσης επενδύσεων και δημιουργίας νέων θέσεων εργασίας, η κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, παρουσίαζε τη μοναδική πρωτοτυπία, οι υπουργοί, άλλα να λένε δημόσια και άλλα να πράττουν. Υπουργοί που στήριζαν ένα έργο, παράλληλα έκαναν τα πάντα για να βάλουν εμπόδια στην υλοποίησή του, με πρώτο και σημαντικότερο το έργο της ανάπλασης του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό, ενώ παράλληλα μοίραζαν στο λαό επιδόματα-φιλοδωρήματα που του είχαν ήδη πάρει με την υπερφορολόγηση.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, με το παρόν νομοσχέδιο η κυβέρνηση επιχειρεί να άρει δεκάδες επενδυτικά εμπόδια ειδικά σε αδειοδοτικά, περιβαλλοντικά, πολεοδομικά και εργασιακά θέματα, τοποθετώντας τον πήχη στο ύψος των απαιτήσεων της ψηφιακής εποχής και των καλών ευρωπαϊκών και διεθνών πρακτικών. Αθροίζει πολλές μικρές μεταρρυθμίσεις που μεταβάλλουν το επιχειρηματικό περιβάλλον, δίνει χείρα βοηθείας σε επιχειρήσεις νεοφυείς ή με σοβαρά οικονομικά προβλήματα να σταθούν στα πόδια τους, διασφαλίζει τον κόσμο της επισφαλούς εργασίας και στηρίζει την υγιή, διαφανή και αντιπροσωπευτική εκπροσώπηση των κοινωνικών εταίρων. Στόχος της κυβέρνησης είναι να διευκολύνει τη διαδικασία μιας επένδυσης στην Ελλάδα, ώστε να βελτιωθεί το επενδυτικό κλίμα και η εμπιστοσύνη προς τη χώρα μας.
Ειδικότερα:
1) Δίνει κίνητρα για την εγκατάσταση επιχειρήσεων σε επιχειρηματικά πάρκα και για την προσέλκυση στρατηγικών επενδύσεων 15 εκατομμυρίων ευρώ και άνω. Δίνεται μεγαλύτερη ευαισθησία στις επιχειρήσεις, που θεωρούνται στρατηγικές και εντάσσονται στην κατηγορία αυτή και όσες έχουν προϋπολογισμό δημιουργίας 40 εκατ. και δημιουργούν 100 νέες θέσεις εργασίας, προκειμένου, να μπορέσουν, να αδειοδοτηθούν πιο γρήγορα.
2) Δημιουργεί τον Ενιαίο Ψηφιακό Χάρτη, δηλαδή μια ηλεκτρονική βάση με όλα τα κρίσιμα δεδομένα που συνδέονται με την άσκηση επενδυτικής ή κατασκευαστικής δραστηριότητας. Κάθε πολίτης θα μπορεί να έχει απευθείας, μέσω του Διαδικτύου, απλή, έγκυρη, πλήρη και δωρεάν πληροφόρηση για θέματα όπως π.χ. οι ισχύουσες χρήσεις γης, οι όροι δόμησης, η ρυμοτομία, ο αιγιαλός, τα δάση, οι αρχαιολογικοί χώροι.
3) Επιταχύνει αναθέτοντας σε ιδιώτες ορκωτούς ελεγκτές την αξιολόγηση και την παρακολούθηση της υλοποίησης επενδυτικών σχεδίων (αυτή τη στιγμή λιμνάζουν 2.500 φάκελοι) που έχουν υπαχθεί στον αναπτυξιακό νόμο. Το κράτος θα ασκεί ελεγκτικό ρόλο.
4) Επισπεύδει την αδειοδότηση για κεραίες των τηλεπικοινωνιακών παρόχων ώστε να διευκολυνθούν οι επενδύσεις σε ασύρματα δίκτυα νέας γενιάς, ειδικά σε δίκτυα 5G και ανοίγει το δρόμο για πάρκα κεραιών με αυστηρές πρόνοιες για τη δημόσια υγεία.
5) Παρέχεται για πρώτη φορά στη χώρα μας μια πρόσθετη δυνατότητα συμφωνίας στους κοινωνικούς εταίρους, δηλαδή τη δυνατότητα να αποφασίζουν μόνοι τους για το πεδίο ισχύος των κλαδικών συμβάσεων που συνυπογράφουν και να εξαιρούν από την εφαρμογή τους, όταν φυσικά το συναποφασίσουν εργαζόμενοι και εργοδοτικές επιχειρήσεις, όρους που είναι δυσβάστακτοι για εκείνες τις επιχειρήσεις που αποδεδειγμένα αντιμετωπίζουν σημαντικά, οικονομικά και διαρθρωτικά προβλήματα. Φυσικά αναφερόμαστε σε πραγματικά και όχι σε εικονικά προβλήματα, αφού η δεινή οικονομική θέση, όπως αναφέρεται μέσα στο νομοσχέδιο, προσδιορίζεται συγκεκριμένα όταν η επιχείρηση βρίσκεται σε καθεστώς συνδιαλλαγής ή πτώχευσης ή έξω δικαστικού συμβιβασμού ή οικονομικής εξυγίανσης.
Για πρώτη φορά επίσης, η δυνατότητα συμμετοχής των εργαζομένων στις εκλογικές διαδικασίες για ανάδειξη διοικητικών συμβουλίων αλλά και για απόφαση της απεργίας και με ηλεκτρονικό τρόπο. Διευκολύνεται έτσι η συμμετοχή όλων των μελών και διασφαλίζεται ότι καθένας αποφασίζει για τον εαυτό του.
Θέτει δικλίδες αποτροπής της αδήλωτης εργασίας που στερεί μισή μονάδα του ΑΕΠ ετησίως. Θεσμοθετείται η μονομερής μεταβολή των όρων εργασίας εάν ο εργοδότης καθυστερήσει πέραν των 2 μηνών να καταβάλλει δεδουλευμένες αποδοχές. Αυξάνουμε κατά 12% το κόστος των επιπλέον ωρών στην περίπτωση υπέρβασης των συμφωνηθέντων ωρών, στη μερική απασχόληση και σε ότι αφορά την αδήλωτη εργασία, διατηρούνται τα αυστηρά πρόστιμα, τα 10.500 που είχαν τεθεί στο παρελθόν ενώ ταυτόχρονα δίνεται η δυνατότητα μείωσης του προστίμου στις 2.000 εφόσον ο επιχειρηματίας προσλάβει για 12 μήνες τον εργαζόμενο και αντίστοιχα σε 5.000 για την εποχική πρόσληψη σε 3 μήνες. Ακόμα καθιερώνεται υποχρεωτικά ο επανέλεγχος, οι επαναληπτικοί έλεγχοι στις επιχειρήσεις οι οποίες είχαν συλληφθεί να παρανομούν στο θέμα της αδήλωτης εργασίας ενώ καταρτίζεται και αντίστοιχο ηλεκτρονικό μητρώο.
6) Θεσμοθετεί Μητρώο Συνδικαλιστικών Οργανώσεων Εργαζομένων και Οργανώσεων Εργοδοτών και την (προαιρετική) ηλεκτρονική ψηφοφορία για την προκήρυξη απεργιών ώστε να σταματήσει το φαινόμενο που είδαμε και πρόσφατα, λίγοι να ταλαιπωρούν τους πολλούς χωρίς να υπάρχει διαφάνεια στη διαδικασία λήψης αποφάσεων και τη βάση εγγεγραμμένων μελών. Να υπάρξει δηλαδή περισσότερη συμμετοχή και δημοκρατία στη λήψη αποφάσεων που αφορούν τους εργαζόμενους και το κοινωνικό σύνολο.
7) Θεσπίζεται το Παρατηρητήριο Γραφειοκρατίας στο Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής. Δημιουργείται το Εθνικό Πρόγραμμα Ανασχεδιασμού και Απλουστεύσεις Διαδικασιών, που θέτει ως στόχο την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας, που κοστίζει σήμερα σε χρόνο και σε χρήμα στους πολίτες, στη Δημόσια Διοίκηση, στην αγορά. Στο πρόγραμμα θα συμβάλουν όλες οι υπηρεσίες των Υπουργείων, θα ενταχθούν όλες οι δράσεις απλούστευσης διοικητικών διαδικασιών, όπως π.χ. η κατάργηση δικαιολογητικών και η απλοποίηση του νομοθετικού πλαισίου και η κωδικοποίησή του.
8) Επιταχύνεται η δικαστική διαδικασία. Από την αρχή του 2021 καθιερώνεται η ηλεκτρονική υποχρεωτική κατάθεση και επίδοση τυπογράφων και εγγράφων κατά τη διαδικασία του Κώδικα Διοικητικής Οικονομίας και καθιερώνεται η ψηφιακή τυπογραφία. Το ίδιο υλοποιείται και στο Σ.τ.Ε.. Θεσπίζεται, δηλαδή, η ηλεκτρονική κατάθεση και επίδοση τυπογράφων και λοιπών εγγράφων ενώπιον των δικαστηρίων αυτών, καθιερώνοντας τον ψηφιακό θεματικό φάκελο. Επίσης, παρέχεται η δυνατότητα τηλεσυνεδρίασης στα τακτικά και διοικητικά δικαστήρια. Πρόκειται για αλλαγές που έχει άμεσα ανάγκη η Δικαιοσύνη, όταν η χώρα μας στον τομέα της ταχύτητας και αποτελεσματικότητας της δικαιοσύνης κατατάσσεται 132η στους 190 και στην Ευρώπη είναι 27η στους 28.
Θα ήθελα να σταθώ και σε άλλο ένα σημαντικό θέμα. Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, παρέλαβε την άλλοτε κραταιά ΔΕΗ στο χείλος της χρεωκοπίας εξαιτίας της ανικανότητας και της αδιαφορίας της προηγούμενης κυβέρνησης. Πλέον, με ειδική ρύθμιση δρομολογείται η διαδικασία για την απόδοση στη ΔΕΗ του οφειλόμενου ανταλλάγματος για Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) που παρέσχε η εταιρεία την περίοδο 2007-2011, ώστε άμεσα να εισρεύσουν στα ταμεία της τα αντίστοιχα ποσά, που υπολογίζονται σε 200 εκατ. ευρώ. Εξουσιοδοτείται η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) να προσδιορίσει τάχιστα (εντός δεκαημέρου) το ακριβές ποσό που δεν έχει αποδοθεί στην Εταιρεία για τα έτη αυτά, ώστε στη συνέχεια να γίνει η σχετική εκταμίευση από τον Ειδικό Λογαριασμό ΥΚΩ που τηρείται από τον ΔΕΔΔΗΕ. Προβλέπεται η δυνατότητα κάλυψης του ποσού αυτού από τον Κρατικό Προϋπολογισμό, με σχετική απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, σύμφωνα με πάγια πρακτική που ήδη προβλέπεται στον σχετικό ν. 4067/2012.
Όλα τα παραπάνω, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, δεν είναι μέτρα στο κενό. Η επίδραση τους στο ΑΕΠ, στις επενδύσεις και στην απασχόληση υπολογίζεται να είναι ισχυρή, λιγότερο βραχυπρόθεσμα, σημαντικά μακροπρόθεσμα. Είναι μέτρα που θα βοηθήσουν την Ελλάδα να μην είναι ουραγός σε ευρωπαϊκή και παγκόσμια κλίμακα σε σημαντικούς τομείς.
Ενδεικτικά αναφέρω
- Στο δείκτη της Παγκόσμιας Τράπεζας που καταγράφει το βαθμό δυσκολίας που παρέχει μια οικονομία για την εγκατάσταση μιας επιχείρησης και με βάση αυτό αποφασίζουν οι επενδυτές, η Ελλάδα το 2019 ήταν στην 72η θέση, ενώ είμαστε η τελευταία σε κατάταξη χώρα από τις πλούσιες οικονομίες μέλη του ΟΟΣΑ.
- Στο βαθμό ευκολίας στην επιχειρηματική δραστηριότητα, η χώρα μας είναι 72η στις 190. Στην Ευρώπη η θέση μας είναι η 27η στους 28.
- Στο χρόνο και το κόστος για εγκατάσταση ηλεκτρισμού, είμαστε 79οι στους 190. Η θέση μας στην Ευρώπη είναι 24η στους 28.
- Στο χρόνος και το κόστος για δήλωση ιδιοκτησίας, είμαστε στην 153η θέση στους 190. Στην Ευρώπη είμαστε τελευταίοι, δηλαδή 28οι στους 28.
- Στο εμπόριο εκτός συνόρων, είμαστε 31οι τους 190. Στην Ευρώπη, είμαστε 23οι στους 28.
Αξίζει να αναφερθεί ότι σε πολλές από αυτές τις κατηγορίες, πάνω από εμάς είναι χώρες όπως το Περού, η Κολομβία, το Κιργιστάν και άλλες χώρες τις οποίες αρεσκόμαστε να χαρακτηρίζουμε ως τριτοκοσμικές.
Γι’ αυτούς τους λόγους, στηρίζω το παρόν νομοσχέδιο και καλώ όλους τους συναδέλφους να πράξουν το ίδιο, ώστε να μπορέσει η χώρα μας να γυρίσει σελίδα στους τομείς της ανάπτυξης, της οικονομίας, της εργασίας, των επενδύσεων.