Συσκέψεις επί συσκέψεων της Περιφερειακής Αρχής, επίσκεψη υπουργών και στο βάθος… ανεκπλήρωτες – ξαναζεσταμένες υποσχέσεις
Γιάννης Στρατάκης
π. Νομάρχης Φλώρινας
τ. Περιφ. Σύμβουλος Συνδ. ΕΛΠΙΔΑ
Διαβάζουμε στους τίτλους των ειδήσεων για συσκέψεις που έγιναν στην έδρα της Περιφέρειας με πρωτοβουλία του Περιφερειάρχη, έχοντας αντικείμενο και τα οδικά έργα, μεταξύ των οποίων της Π.Ε. Φλώρινας, καθώς επίσης την επίσκεψη των Υπουργών κ. Λιβάνιου και κ. Κωνσταντινίδη στη Φλώρινα, με επίκεντρο τις συνοριακές διαβάσεις και με ιδιαίτερη αναφορά στην τελωνειακή σύνδεση των Πρεσπών στο Λαιμό.
Οι πολίτες που παρακολουθούν όλες αυτές τις ανακοινώσεις βέβαια θα περιμένουν κάτι τέλος πάντων να ξεκινήσει να υλοποιείται.
Είναι όμως έτσι;
Ποτέ η Φλώρινα δεν υπήρξε σε χειρότερη θέση και η πολυετής αδιαφορία και απραξία δεν διορθώνεται μόνο με λόγια και δελτία τύπου αλλά με έργα -αποτελέσματα και όχι με ανέξοδες ξαναζεσταμένες υποσχέσεις.
Άς τα πάρουμε όμως ένα-ένα:
– Για την κάθετη σύνδεση με την Εγνατία Οδό τα νέα που ακούμε λένε ,ότι συνεχίζεται να μελετάται από την Εγνατία Α.Ε από μηδενική βάση, δηλαδή συνεχίζουμε να είμαστε στην αρχή που ξεκινήσαμε ,αφού νωπές είναι ακόμη οι Κυβερνητικές υποσχέσεις για ολοκλήρωση της μελέτης και την δρομολόγηση κατασκευής του έργου(εκτιμώμενος προϋπ. 70 εκατ. περίπου).
.-Η μελέτη του δρόμου Φλώρινα –Πισοδέρι-Ανταρτικό που ξεκίνησε από το 2004 ακυρώθηκε ως ακατάλληλη και οδεύουμε από την αρχή σε λύση ήπιων παρεμβάσεων, δηλαδή και δω ξεκινάμε από το μηδέν.(Κόστος κατ’ εκτίμηση ήπιας λύσης 20 εκατ. περίπου ενώ αυτή που ακυρώθηκε 45 εκατ. περίπου).
– Ο δρόμος διασταύρωση Πρεσπών- Κρυσταλλοπηγή, ο μόνος σε πιο ώριμη μελετητική κατάσταση από το 2006-7 και με ένταξη στο ΕΣΠΑ το 2019, χρειάζεται απαλλοτριώσεις που δεν ξεκίνησαν ακόμη, με εκτιμώμενο χρόνο ολοκλήρωσης τουλάχιστον δύο χρόνια αν άμεσα ξεκινήσουν οι διαδικασίες (εκτιμώμενος προϋπ. Έργου 20 εκατ. περίπου).
-Ο δρόμος διασταύρωση Πρεσπών -Λαιμός μαζί με τη σήραγγα στο Περβάλι, οι μελέτες απεντάχτηκαν από το ΕΣΠΑ- ΟΧΕ που έληξε και προωθούνται για το νέο ΕΣΠΑ. Η ολοκλήρωση των μελετών μόνο απαιτούν περίπου 4 χρόνια και πλέον. (εκτιμώμενος προϋπολογισμός 30 εκατ. σήραγγα+ 20 εκατ. ο υπόλοιπος δρόμος).
-Συνοριακή Διάβαση Λαιμού και λειτουργία τελωνειακού σταθμού. Οι μελέτες δεν ολοκληρώθηκαν και ιδιαίτερα στο οδικό τμήμα, είμαστε ακόμη στην επιλογή λύσης μεταξύ τριών προτάσεων. Δηλαδή τουλάχιστον 5 χρόνια για ολοκλήρωση μελετών- κατασκευή παράδοση και λειτουργία του έργου.( Εδώ την δαπάνη αναλαμβάνει, σύμφωνα με τον Υπουργό κ. Λιβάνιο, το υπουργείο περίπου 5,5 εκατ.) . Αυτό σημαίνει πως για τη συντομότερη λειτουργία της Συνοριακής Διάβασης η μόνη λύση είναι η άμεση κατασκευή προσωρινών εγκαταστάσεων , μέχρι την ολοκλήρωση του οριστικού έργου, αν θέλουμε άμεση αξιοποίηση της διάβασης.
Σύμφωνα με τα παραπάνω εκτός της σοβαρής και συνεπούς προετοιμασίας για να έχουμε αποτελέσματα τουλάχιστον μετά από πέντε χρόνια, χρειάζεται και ένας συνολικός προϋπολογισμός μόνο για την Π.Ε. Φλώρινας πάνω από 170 εκατ., ποσό ιδιαίτερα υψηλό-απαγορευτικό.
Δεν είναι ώρα λοιπόν να καλλιεργούμε για άλλη μία φορά ψεύτικες ελπίδες και να φουντώνουμε τη δυσπιστία της τοπικής κοινωνίας απέναντι στους θεσμούς και την πολιτική. Είναι ώρα για αποτελέσματα, λίγα λόγια, λιγότερα δελτία τύπου και επικοινωνιακά τεχνάσματα. Και κυρίως πολλή δουλειά! Είναι η τελευταία μας ευκαιρία για να απορροφήσουμε πόρους από αυτούς που μας υπόσχονται και ακόμη δεν είδαμε, με αφορμή την απολιγνιτοποίηση.
Να μην αναφερθούμε βέβαια και στον υπόλοιπο Νομό Φλώρινας, γιατί ούτε ως προτάσεις παρέμβασης δεν υφίστανται, όπως π.χ.: α) η βελτίωση χάραξης του δρόμου Βεύη –Κέλλη-Έδεσσα, β) η σύνδεση της περιοχής Αμυνταίου με σήραγγα Κλεισούρας, γ) αναβάθμιση του δρόμου Νυμφαίο-Φλώρινα , δ) η σύνδεση Κρατερού με Πρέσπα και Ακρίτα , κ. ά..
Υ.Γ. :
1) Το μόνο έργο σε ετοιμότητα που μπορεί να υλοποιηθεί για τη Φλώρινα αυτή τη στιγμή μέσω της Ευρωπ. Τραπ. Επενδύσεων είναι «η βελτίωση των εγκαταστάσεων του Χιονοδρομικού Κέντρου Βίγλας». Ελπίζουμε να μη χαθεί και αυτό.
2) Αναμένουμε με ενδιαφέρον τη νέα Περιφ. Αρχή να επανατοποθετηθεί για τον ορισμό της Π.Ε. Φλώρινας ως Θύλακα και όχι Ζώνη Καινοτομίας, με απόφαση της προηγούμενης Περιφερειακής Αρχής, αν και βρίσκεται στη Ζώνη της Απολιγνιτοποίησης.
3) Μπορεί κάποιος τεκμηριωμένα να μας απαντήσει γιατί ο δρόμος Φλώρινα- Βίγλα παραμένει κλειστός, χωρίς να εξελίσσεται ακόμη καμία εργασία αποκατάστασης;