Γενικό Φροντιστήριο Μ.Ε. «Θεωρητικό»: Σχολιασμός θεμάτων Φυσικής προσανατολισμού
Τσιουμίτας Κωνσταντίνος: Φυσικός ΜSc
Τα φετινά θέματα καλύπτουν όλο το εύρος της ύλης. Σε πολλά υποερωτήματα χρειάζονταν εξαιρετική γνώση των λεπτομερειών της διδασκόμενης ύλης. Δεν υπήρχε διαβάθμιση της δυσκολίας καθώς σε όλα τα θέματα υπήρχαν δυσκολίες, τόσο στη θεωρία όσο και στη συνδυαστική σκέψη και την διαδικασία της επίλυσης. Ο όγκος των θεμάτων ήταν μεγάλος, σε σημείο που η επίλυσή τους να μην είναι δυνατή στο χρονικό πλαίσιο των τριών ωρών. Υψηλή βαθμολογία μόνο για τους «άριστους» μαθητές. Παγίδες που δημιουργούνταν από τα σχήματα και την πίεση του χρόνου.
Πιο αναλυτικά:
Στο θέμα Α, τα Α1, Α2 και Α3 ήταν σχετικά εύκολα ,κυρίως μέσα από την θεωρία και από παραδείγματα που έχουν διδαχθεί στο μάθημα. Ιδιαίτερο ήταν το Α4, που προέρχεται από ειδική περίπτωση φαινομένου της εξαναγκασμένης ταλάντωσης. Η εκφώνησή του ήθελε προσοχή καθώς κάποιος θα μπορούσε εύκολα να μπερδευτεί. Το Α5, προέρχεται επίσης από την θεωρία, με το γ. υποερώτημα πολύ ιδιαίτερο στην διατύπωσή του και το δ. να έχει να κάνει με τιμές τάσης και συχνότητες εναλλασσόμενου ρεύματος στην Ελλάδα (έχει ειπωθεί στο μάθημα κατά τη διάρκεια της παράδοσης της θεωρίας χωρίς να γίνεται περαιτέρω επέκταση).
Το θέμα Β αποτελούνταν από τρία θέματα. Στο Β1 η επίλυση δεν ήταν ιδιαίτερα δύσκολη, απαιτούσε γνώση της θεωρίας μέλανος σώματος και συνδυασμό γνώσεων του τύπου της κυματικής και του νόμου Wien της ακτινοβολίας. Η συνέχεια με το Β2 ήταν σαφώς πιο σύνθετη. Ο συνδυασμός τύπων φωτοηλεκτρικής εξίσωσης, κυκλικής τροχιάς φορτίου σε ομογενές ηλεκτρικού πεδίου και βασικού τύπου κινητικής ενέργειας οδηγούσε στην λύση για την εύρεση του υλικού που χρησιμοποιήθηκε στην διάταξη.
Το Β3 είχε δύο σκέλη. Το πρώτο στηριζόταν στην ισορροπία ενός συστήματος σωμάτων, με εφαρμογή στροφικής και μεταφορικής ισορροπίας στερεού σώματος (αντίστοιχα δουλεμένο θέμα και ειδικά την τελευταία μέρα δόθηκε προσοχή σε αυτό). Το δεύτερο σκέλος επιλύονταν μέσω των σχέσεων για την κίνηση χωρίς ολίσθηση και των γνώσεων για τα ισχύοντα για τα σημεία της περιφέρειας. Το θέμα Β3 αν και βατό, είχε πολύπλοκο σχήμα που αρχικά τρομάζει και αγχώνει τους υποψήφιους. Η διατήρηση της ψυχραιμίας ήταν απαιτούμενη για την μεθοδική επίλυση. Γενικά στο θέμα Β αν και δεν υπήρχαν δύσκολες πράξεις, εντούτοις απαιτούνταν συνδυασμός αρκετών εξισώσεων.
Το θέμα Γ αφορούσε ένα τρέχον κύμα. Δεν ήταν συνδυαστικό θέμα, αλλά προέρχεται μόνο από την ενότητα του τρέχοντος αρμονικού κύματος. Αν και τα ζητούμενα ήταν αρκετά, μπορούσαν να απαντηθούν από έναν μέτριο προς καλό μαθητή. Αυτό που ανέβασε τον πήχη στο θέμα αυτό, ήταν η απόδειξη που ζητήθηκε στο Γ2 ερώτημα (απόδειξη έχει χρόνια να ζητηθεί). Στο Γ3 χρειάζονταν ένας προσεκτικός σχεδιασμός του διαγράμματος ταχύτητας-χρόνου (όχι απομάκρυνσης-χρόνου).
Τέλος το θέμα Δ αφορούσε σε ένα αρκετά σύνθετο σύστημα, με ταλαντούμενο σύστημα και ηλεκτρικό κύκλωμα ιδιαίτερου σχήματος (που τελικά υπάρχει για να αγχώσει παρά γιατί έχει ουσία)εντός ομογενούς μαγνητικού πεδίου. Η σχεδόν δισέλιδη εκφώνηση με τον μεγάλο όγκο δεδομένων και ζητούμενων ήταν αρκετή για να τρομάξει και να αγχώσει τους υποψήφιους. Το θέμα έπρεπε να διαχωριστεί στα επιμέρους τμήματα. Φαινόμενα απλής αρμονική ταλάντωσης, συνδεσμολογίας ηλεκτρικών κυκλωμάτων και επαγωγής εξετάζονταν στο θέμα Δ. Αρκετοί υπολογισμοί χωρίς ιδιαίτερη δυσκολία στα νούμερα, αλλά αναλυτική σκέψη με αρκετά βήματα προκειμένου να οδηγηθεί κανείς στη λύση.