Μα γιατί κάνει έτσι το παιδί μου;
Αγγελική Βέργου
Κλινική Λογοθεραπεύτρια Παιδιατρικού & Ενήλικου Πληθυσμού
- Γιατί έχει ξεσπάσματα θυμού όταν δεν παίρνει αυτό που θέλει;
- Γιατί κλαίει, ουρλιάζει και δεν μου εξηγεί τι του συμβαίνει;
- Γιατί τρέχει να πιάσει ένα σκυλάκι/ γατάκι μόλις το δει ή ανεβαίνει στο πιο ψηλό/ επικίνδυνο σημείο;
- Γιατί ενώ βιαζόμαστε να φύγουμε, αυτό ετοιμάζεται αργά και σταθερά ή χαζολογεί εδώ και εκεί;
Για να σε εκνευρίσει;
Για να σε εκδικηθεί που δεν του έκανες κάποιο χατίρι;
Επειδή ξύπνησε στραβά;
Επειδή του αρέσει να σε βλέπει να παιδεύεσαι;
ΦΥΣΙΚΑ ΚΑΙ ΟΧΙ.
Ο λόγος είναι απλός. Επειδή δεν μπορεί ΑΚΟΜΑ.
Και άκου και το γιατί…
Όλοι οι άνθρωποι έχουμε δύο ημισφαίρια στον εγκέφαλο, καθένα από τα οποία έχει συγκεκριμένες λειτουργίες. Τα δύο αυτά ημισφαίρια συνδέονται μεταξύ τους και συνεργάζονται.
Τώρα.
Στα παιδιά, τα πρώτα χρόνια της ζωής αναπτύσσεται πρώτα το ΔΕΞΙ ημισφαίριο του εγκεφάλου. Τι κάνει αυτό το ημισφαίριο;
ΔΕΞΙ ΗΜΙΣΦΑΙΡΙΟ
Υπεύθυνο για:
- την αναγνώριση χειρονομιών
- την αναγνώριση εκφράσεων του προσώπου
- την αναγνώριση συναισθημάτων
- τη φαντασία
- την αναγνώριση του ρυθμού και του επιτονισμού στη φωνή (πότε μιλάμε και πότε ρωτάμε, τραγουδάμε, δίνουμε έμφαση σε λέξεις που λέμε κτλ)
- την ονειροπόληση
- τον προσανατολισμό στο χώρο
Καταλαβαίνουμε, λοιπόν, γιατί τα μωράκια στην αρχή δεν χρησιμοποιούν λέξεις για να επικοινωνήσουν με τη μαμά και τους άλλους ανθρώπους γύρω τους. Αντίθετα, επικοινωνούν κυρίως με τη βλεμματική επαφή, μαθαίνουν να αναγνωρίζουν τη μελωδία στη φωνή της μαμάς και σε τραγουδάκια, μαθαίνουν να αναγνωρίζουν από τον τόνο της φωνής και από τις αντιδράσεις του προσώπου αν κάποιος είναι θυμωμένος, στεναχωρημένος ή χαρούμενος.
Επομένως, όσο το παιδί μεγαλώνει είναι λογικό να μην γνωρίζει ακόμα τα συναισθήματα του πόσο μάλλον πώς να τα διαχειρίζεται (δες τι γίνεται με εμάς τους ενήλικες).
Έχουμε, όμως, και το αριστερό ημισφαίριο. Τι γίνεται με αυτό;
ΑΡΙΣΤΕΡΟ ΗΜΙΣΦΑΙΡΙΟ
Υπεύθυνο για:
- τη λογική
- την οργάνωση της συμπεριφοράς
- το χρονικό προσανατολισμό
- την ανάπτυξη της γλώσσας και της γραμματικής
- τον αναλυτικό συλλογισμό
- την αριθμητική
- τη σειροθέτηση (αρχή – μέση – τέλος)
Άρα, έχοντας κυρίαρχο το δεξί ημισφαίριο, είναι αναμενόμενο ένα παιδί να μην μπορεί να εξηγήσει λογικά καταστάσεις (π.χ. δεν θα βγουν τέρατα το βράδυ στο σκοτάδι), να μην αντιλαμβάνεται την έννοια του χρόνου όπως εμείς, να μην μπορεί να αιτιολογήσει τι του συμβαίνει ή τι συμβαίνει γύρω του.
Τα καλά νέα είναι ότι η ανάπτυξη του αριστερού ημισφαιρίου αρχίζει περίπου στην ηλικία των 3-4 ετών και το καταλαβαίνουμε όταν αρχίσει η περίοδος των “ΓΙΑΤΙ”.
Είναι αυτό το διάστημα που τα παιδιά αναπτύσσοντας το λόγο τους ξεκινούν να ρωτούν για τα πάντα.
Απαντώντας στις ερωτήσεις των παιδιών, βοηθάμε την ανάπτυξη του εγκεφάλου τους που έχει αρχίσει να πραγματοποιείται. Χρειάζεται ΠΟΛΛΗ υπομονή και να θυμόμαστε πως τα παιδιά είναι μικροί άνθρωποι που τώρα ανακαλύπτουν τον κόσμο και δεν έχουν στόχο να δυσκολέψουν τη ζωή μας. Είναι παράλογο να τους ζητούμε να κάνουν πράγματα που είτε δεν γνωρίζουν είτε δεν μπορούν ακόμη.
*Ας έχουμε, επίσης υπόψιν, ότι τα παιδιά που αντιμετωπίζουν καθυστέρηση λόγου έχουν δύο φορές μεγαλύτερο κίνδυνο να εμφανίσουν σοβαρές εκρήξεις θυμού.