Μαθητική κινητικότητα του 3ου Γυμνασίου Φλώρινας στη Bratislava της Σλοβακίας στο πλαίσιο προγράμματος Erasmus (pics)
Δύο εκπαιδευτικοί – η κ. Καραγιάννη Χριστίνα, Διευθύντρια του σχολείου και η κ. Δουίτση Μαρία, φιλόλογος – και επτά μαθητές-τριες του 3ου Γυμνασίου Φλώρινας ταξίδεψαν στη Bratislava της Σλοβακίας στο πλαίσιο του προγράμματος ERASMUS+ με κωδικό 2024-1-EL01-KA121-SCH-000235968,ως μέλη του διαπιστευμένου σχεδίου μαθητικής κινητικότητας που υλοποιείται με Συντονιστή την Κοινοπραξία της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Δυτικής Μακεδονίας
Το σχολείο μας φιλοξενήθηκε από το Základná škola Nejedlého, Bratislava, Slovakia με υπεύθυνη την κ. KatarinaKulkova. Το Základná škola Nejedlého φιλοξενεί μαθητές-τριες από την προσχολική ηλικία έως και 16 ετών. Οι μαθητές και οι μαθήτριές μας είχαν την ευκαιρία να εμπλακούν σε δραστηριότητες που περιελάμβαναν γνωριμία με τους ανθρώπους, τη γλώσσα, την κουλτούρα, την ιστορία και τον πολιτισμό της χώρας που μας φιλοξένησε.Ενδεικτικά αναφέρονται βιωματικά παιχνίδια γνωριμίας,αθλητικές (αγώνες βόλεϊ και μπάσκετ) και καλλιτεχνικές δραστηριότητες, φύτεμα, δημιουργία podcast, παρακολούθηση μαθημάτων, online παιχνίδια και ψηφιακές δημιουργίες (άρθρα, αφίσες, παρουσιάσεις κτλ) με web2.0 εργαλεία. Το πρόγραμμα επικεντρώθηκε στη βιώσιμη ανάπτυξη ως καθημερινή πρακτική και στην ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων.
Αφενός, η εκπαίδευση στη βιωσιμότητα και την αειφορία επιτάσσεται από την ανάγκη να επαναπροσδιοριστεί η σχέση μας με τον κόσμο που μας περιβάλλει, να εκπαιδεύσουμε τα παιδιά μας και να επανεκπαιδεύσουμε τους εαυτούς μας σε μία πιο ηθική βάση αναλαμβάνοντας την ευθύνη που μας αναλογεί. Το μέλλον των παιδιών μας διαμορφώνεται από το παρόν τους. Η εξοικείωση με βιώσιμες πρακτικές, η ανταλλαγή ιδεών, η διαχείριση κλιματικών προκλήσεων και η ανάπτυξη οικολογικής συνείδησης συνδέουν τον άνθρωπο με το περιβάλλον του, εντάσσουν τον άνθρωπο στο φυσικό του σπίτι. Αφετέρου, η καλλιέργεια και ενίσχυση ψηφιακών δεξιοτήτων θεμελιώνει την κριτική, αξιόπιστη και υπεύθυνη χρήση της τεχνολογίας.
Πέρα από τους ρητούς στόχους του προγράμματος οφείλουμε να επισημάνουμε επίσης και το εξής : τα ευρωπαϊκά προγράμματα δε συγκαλύπτουν τη διαφορετικότητα. Δεν είναι αυτός ο στόχος τους. Αντίθετα, αποκαλύπτουν την αξία του να είσαι διαφορετικός, την πρόκληση του να είσαι διαφορετικός, την ανάγκη να είσαι διαφορετικός ως προς τη γλώσσα, την κουλτούρα, τον πολιτισμό, τις επιλογές, γιατί αυτό είναι η βάση της Δημοκρατίας. Το προσωπικό και εθνικό υπόβαθρο του καθενός μας συνιστά όχι ένα εμπόδιο που πρέπει προσπεράσουμε αλλά μία εμπειρία που οφείλουμε να ανταλλάξουμε, γιατί έτσι γινόμαστε όλοι πλουσιότεροι.Αυτή η ανταλλαγή είναι ένα τίμιο, αναγκαίο και απαιτητικό παιχνίδι που δεν ενισχύει απλώς την ευρωπαϊκή μας ταυτότητα, ενισχύει τον Άνθρωπο μέσα μας.
Η διαπολιτισμική κατανόηση είναι η ζώνη ασφαλείας που θα απορροφήσει τους κραδασμούς και θα μας προστατεύσει από τις τραυματικές συγκρούσεις με την καχυποψία, τη δυσπιστία, την άγνοια, την απόρριψη, την προκατάληψη.
Σε μια μικρή πόλη όπως η Φλώρινα αυτές οι ευκαιρίες – για μαθητές-τριες και εκπαιδευτικούς – δεν είναι πάντα αυτονόητες και δεδομένες. Αυτή η ατομική και συλλογική εμπειρία διαμορφώνει ένα αξιακό σύστημα για όλους τους εμπλεκόμενους – μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς – όπου η γνωριμία, η αποδοχή, η ανεκτικότητα, η πολιτισμική ενσυναίσθηση πρωταγωνιστούν. Εφοδιάζουν τα παιδιά μας με αυτοπεποίθηση, με τόλμη, με θάρρος, με δημιουργικό πνεύμα, με σεβασμό, δεξιότητες που είναι ζητούμενο για τον 21ο αιώνα.
Θέλουμε να εκφράσουμε τις πιο θερμές μας ευχαριστίες στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Δυτικής Μακεδονίας και ιδιαίτερα στην Υπεύθυνη Προώθησης Προγραμμάτων Erasmusκ. Τριανταφύλλου Ευαγγελία. Χωρίς το δικό της έργο, την άψογη οργάνωση και τον επαγγελματισμό της, τη συνεχή υποστήριξη, την καθοδήγηση σε όλα τα στάδια, την κατανόηση σε ανθρώπινο επίπεδο, δε θα είχαμε την ευκαιρία να υλοποιήσουμε αυτό το μοναδικό εκπαιδευτικό ταξίδι.
Η Διευθύντρια και Υπεύθυνη του Προγράμματος
Καραγιάννη Χριστίνα
ΠΕ02-Φιλόλογος