Έργο Arsinoe Horizon 2020: Εργαστήριο του Παρατηρητηρίου Πολιτών «MINKA» στην περιοχή των Πρεσπών
Την Πέμπτη 7 Νοεμβρίου 2024 πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση του Παρατηρητηρίου Πολιτών «MINKA» με το Γυμνάσιο και Λυκειακές Τάξεις του Λαιμού Πρεσπών, στο πλαίσιο της 4ης Μελέτης Περίπτωσης Λιμνών Πρεσπών-Οχρίδας του έργου ARSINOE «Climate resilient regions through systemic solutions and innovations» – Πρόγραμμα Horizon 2020. Το εισαγωγικό εργαστήριο διοργανώθηκε από την αποστολή του Τμήματος Κλιματικής Αλλαγής του Ο.ΦΥ.ΠΕ.Κ.Α. με την υποστήριξη της Μονάδας Διαχείρισης Εθνικού Πάρκου Πρεσπών και Προστατευόμενων Περιοχών Δυτικής Μακεδονίας.
Στο χώρο του σχολείου παρουσιάστηκε η σημασία της βιοποικιλότητας της περιοχής και η σύνδεσή της με την κλιματική αλλαγή, καθώς και το πως η Επιστήμη των Πολιτών συμβάλλει στην καταγραφή της, με την ενεργή συμμετοχή στη συλλογή παρατηρήσεων φυτών και ζώων, και ως εκ τούτου στη δημιουργία βάσης δεδομένων για τους ερευνητές που μελετούν τη χλωρίδα και πανίδα και εργάζονται για την προστασία της.
Για την εργασία στο πεδίο (ευρύτερη περιοχή του θυροφράγματος «Κούλας» και περιοχή Οικότοπου προτεραιότητας 6260), δόθηκαν οι απαραίτητες οδηγίες λειτουργίας της εφαρμογής «MINKA» στο κινητό τηλέφωνο. Οι μαθητές/τριες του σχολείου χωρίστηκαν σε ομάδες δράσης για τις εξερευνήσεις και καταχωρήσεις των παρατηρήσεων, ενώ παράλληλα γνώρισαν τις δράσεις επέμβασης και προστασίας της φύσης καθώς και τους τρόπους αντιμετώπισης των προβλημάτων της περιοχής όπως είναι η διαχείριση του νερού. Τα αποτελέσματα του εισαγωγικού εργαστηρίου με τη σχολική κοινότητα ξεπέρασαν τις προσδοκίες φθάνοντας τις 109 παρατηρήσεις από την πρώτη κιόλας ημέρα, καθιστώντας ελπιδοφόρα την συνέχεια του συμμετοχικού εγχειρήματος. Το έργο/εκδήλωση σε εξέλιξη «Γυμνάσιο – Λυκειακές Τάξεις Λαιμού Πρεσπών» είναι επισκέψιμο στο σύνδεσμο https://minka-sdg.org/projects/gymnasio-lykeiakes-taxeis-laimoy-prespwn.
Στο έργο ARSINOE Horizon 2020 το οποίο χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, συμμετέχουν 41 εταίροι από 15 χώρες, με συντονιστή το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.