Συζήτηση στη Βουλή για τον οδικό άξονα Φλώρινας – Πτολεμαΐδας (video)
Συζητήθηκε στη Βουλή (στις 18/7/2016) η επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή Φλώρινας Γιάννη Αντωνιάδη σχετικά με τον οδικό άξονα Φλώρινας – Πτολεμαΐδας. Στο βουλευτή απάντησε ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χρ. Σπίρτζης.
Η ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΑΠΟΜΑΓΝΗΤΟΦΩΝΗΜΕΝΗ
Τελευταία θα συζητηθεί η τέταρτη με αριθμό 1086/4-7-2016 επίκαιρη ερώτηση του δευτέρου κύκλου, του Βουλευτή Φλώρινας της Νέας Δημοκρατίας κ. Ιωάννη Αντωνιάδη προς τον Υπουργό Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, σχετικά με την κατασκευή του οδικού άξονα Φλώρινας – Πτολεμαΐδας.
Θα απαντήσει ο Υπουργός κ. Χρήστος Σπίρτζης.
Κύριε συνάδελφε, έχετε τον λόγο για δύο λεπτά για την πρωτολογία σας.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΑΝΤΩΝΙΑΔΗΣ: Κύριε Υπουργέ, η επίκαιρη ερώτηση αφορά τον οδικό άξονα Φλώρινας- Πτολεμαΐδας. Είναι ένα έργο το οποίο δυστυχώς, μετά από σαράντα χρόνια καθυστερήσεων, έχει ξεφύγει από τις πραγματικές του διαστάσεις, τις αναπτυξιακές, τις πολιτιστικές, της υγείας και της ασφάλειας.
Είναι πλέον ένα θέμα τιμής και γοήτρου για τους Φλωρινιώτες, οι οποίοι βλέπουν ότι επί σαράντα χρόνια η Πολιτεία τούς εμπαίζει και ουσιαστικά τους αντιμετωπίζει ως υποτελείς.
Έχουμε χάσει το δεύτερο «τρένο» του δεύτερου «πακέτου Ντελόρ». Έχουμε χάσει το τρίτο «τρένο» του τρίτου Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης. Χάσαμε το τέταρτο ΕΣΠΑ και τώρα κοντεύουμε να χάσουμε και το πέμπτο ΣΕΣ.
Επίσης, για να δείτε το αλαλούμ του Εθνικού Στρατηγικού Σχεδιασμού Ανάπτυξης και της ελληνικής γραφειοκρατίας, έχει συντελεστεί και ένα άλλο έγκλημα στην περιοχή: Η περιοχή εδώ και δέκα με δεκαπέντε χρόνια «αιμορραγεί» καθημερινά, γιατί μεταφέρεται όλη η αγορά από τη Φλώρινα δίπλα στην αγορά των Σκοπίων, στο Μοναστήρι, και καθημερινά δεκάδες χιλιάδες ευρώ μετακομίζουν εκεί.
Και η ελληνική Πολιτεία τι έκανε; Αντί να κατασκευάσει τον οδικό άξονα Φλώρινας – Πτολεμαΐδας, κατασκεύασε τον οδικό άξονα Φλώρινας-Νίκης, στα σύνορα δηλαδή, και από δεκαπέντε λεπτά απόστασή του με τον τετράγωνο άξονα, τον έκανε πέντε λεπτά. Σαν να λέει στους Φλωρινιώτες «η αγορά σας είναι δίπλα, στα Σκόπια, πηγαίνετε να ψωνίσετε εκεί». Αυτά είναι τα τραγικά λάθη, τα οποία δυστυχώς οδηγούν σε ένα εθνικό δράμα.
Καταλαβαίνετε, λοιπόν, ποιες είναι οι διαστάσεις που λαμβάνει αυτός ο οδικός άξονας συν όλα τα υπόλοιπα. Ξέρετε ότι στην περιοχή δεν υπάρχει νοσοκομείο. Οτιδήποτε συμβαίνει, από μια απλή επέμβαση, ένα bypass, ένα «μπαλονάκι», ό,τι έχει σχέση με καρκίνους, τα πάντα γίνονται στη Θεσσαλονίκη. Άρα, η πρόσβαση είναι δυσκολότατη. Ο άξονας αυτός, λοιπόν, είναι θέμα ζωής και θανάτου για την περιοχή.
Η ερώτηση είναι –και σταματώ εδώ σε πρώτη φάση- τι γίνεται με τη μελέτη και αν έχουν δεσμευτεί χρήματα από το 5ο ΣΕΣ για την κατασκευή αυτού του άξονα.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Σπυρίδων Λυκούδης): Ευχαριστώ, κύριε συνάδελφε.
Ορίστε, κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ (Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Αγαπητέ συνάδελφε, έχετε απόλυτο δίκιο για αυτά που συνέβαιναν στο παρελθόν. Οι επιλογές, οι καθυστερήσεις, η προχειρότητα, η έλλειψη σχεδιασμού και πολιτικής βούλησης των κυβερνήσεων του παρελθόντος έχουν οδηγήσει δυστυχώς και τη Δυτική Μακεδονία σε ένα ιδιότυπο καθεστώς απομόνωσης που οδηγεί με τη σειρά του σε αντιαναπτυξιακή σκοπιμότητα –αν όχι υποχώρηση- τη στιγμή μάλιστα που η περιοχή είναι –ή έπρεπε να είναι- ένα από τα βασικά κέντρα διασύνδεσης με την υπόλοιπη χώρα, αλλά και με την Ευρώπη και τα Βαλκάνια μέσω των υπόλοιπων αξόνων.
Αυτό που διαπιστώσατε και εσείς με την ερώτησή σας –και σας ευχαριστώ- μας δίνει την ευκαιρία να δώσουμε, επιτέλους, μια καθαρή απάντηση και να αλλάξει όλο αυτό το σκηνικό που είχαμε για τη Δυτική Μακεδονία.
Παρά τα προβλήματα και τις δυσκολίες, το πρόβλημα είναι υπαρκτό και πρέπει να λυθεί.
Καταθέτω στα Πρακτικά, για να το έχετε, το έγγραφο της «Εγνατίας Οδού», το οποίο δείχνει τι έχει γίνει μέχρι σήμερα από τις προηγούμενες κυβερνήσεις για τον συγκεκριμένο δρόμο.
Τον Σεπτέμβριο του 2010 μεταβιβάστηκε στην «Εγνατία Οδό ΑΕ» η αρμοδιότητα για τη μελέτη και κατασκευή του Άξονα «Όρια Νομών Λάρισας/ Κοζάνης-Κοζάνη-Φλώρινα-Νίκη» μήκους εκατόν είκοσι επτά χιλιομέτρων περίπου.
Το 2011 η «Εγνατία Οδός» διερεύνησε λύση μήκους πενήντα χιλιομέτρων περίπου, σύμφωνα με την οποία διατηρείται και βελτιώνεται η υφιστάμενη οδός. Στη συνέχεια, προτείνεται νέα χάραξη για τη διέλευση του όρους Βέρνου από ανατολικά και για τα τελευταία χιλιόμετρα προτάθηκε, επίσης, βελτίωση της πρόσφατα κατασκευασμένης Εθνικής Οδού. Η λύση αυτή παρουσιάστηκε στους τοπικούς φορείς τον Σεπτέμβριο του 2011.
Δώστε μου ένα λεπτό ακόμα, κύριε Πρόεδρε.
Στις 11 Ιουλίου 2013 εγκρίνεται η πρόταση χρηματοδότησης μελετών από τον τότε προϋπολογισμό των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών και τον Αύγουστο του 2013 εγκρίθηκε η ματαίωση της προηγούμενης απόφασης.
Τον Δεκέμβριο του 2014 επανυποβάλλεται έγγραφο με πλήρη περιγραφή της λύσης στη νέα Διοίκηση Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας και ακολούθως, τον Φεβρουάριο του 2015 η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας διευκρινίζει ότι συμφωνεί τελικά με την προτεινόμενη από την «Εγνατία Οδό» λύση για τη χάραξη του Τμήματος «Πτολεμαΐδα-Φλώρινα».
Όλα αυτά αποτελούν ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα τού πώς η Κεντρική Διοίκηση αντιλαμβανόταν μέχρι σήμερα τον σχεδιασμό για την υλοποίηση ενός έργου, χωρίς καμία προηγούμενη ή παράλληλη συνεννόηση με την περιφερειακή τοπική αυτοδιοίκηση, οδηγώντας τα έργα σε ένα αδιάκοπο «πήγαινε-έλα» με κατάληξη το βάλτωμά τους και τα χρόνια αδιέξοδα.
Τι έχουμε κάνει; Στις 28 Μαρτίου 2016 εγκρίθηκε χρηματοδότηση 800.000 ευρώ στο πλαίσιο του Προγράμματος «4ο ΕΑΠ Δυτικής Μακεδονίας 2012-2016» για τη χρηματοδότηση των μελετών του Οδικού Άξονα «Πτολεμαΐδα- Φλώρινα».
Στις 20 Μαΐου 2016 η «Εγνατία Οδός» απέστειλε στην Περιφερειακή Ενότητα Φλώρινας τη βελτιωμένη πρόταση νέας χάραξης δεκαεπτά χιλιομέτρων περίπου για το Τμήμα «Ξινό Νερό-Αμμοχώρι», η οποία διέρχεται πλήρως εκτός των λιγνιτωρυχείων της Βεύης, όπως ξέρετε, και των χαρακτηρισμένων περιοχών μεταλλειοκτησίας.
Τέλος, στις 31 Μαΐου η Περιφερειακή Ενότητα Φλώρινας συμφώνησε οριστικά με τη νέα χάραξη των δεκαεπτά χιλιομέτρων.
Τα υπόλοιπα θα τα πω στη δευτερολογία μου, για να μη σπαταλάω και τον χρόνο. Έχουμε κάνει και άλλες κινήσεις.
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Σπυρίδων Λυκούδης): Ευχαριστούμε, κύριε Υπουργέ.
Κύριε συνάδελφε, έχετε τον λόγο για τρία λεπτά.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΑΝΤΩΝΙΑΔΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε Υπουργέ, στις διαπιστώσεις συμφωνούμε απόλυτα. Θέλω να πω το εξής: Η Εγνατία, απ’ ό,τι φαίνεται, έχει χωρίσει το έργο σε τρία κομμάτια. Έχει αναλάβει τη μελέτη μόνο για το κομμάτι Αμμοχώρι-Αμύνταιο. Απομένει το κομμάτι Φλώρινα-Αμμοχώρι και Αμύνταιο- Πτολεμαΐδα. Ας πούμε ότι και γι’ αυτό το κομμάτι θα βρεθούν τα χρήματα. Υπ’ όψιν ότι αυτά τα χρήματα είναι από τον αναπτυξιακό πόρο. Το αναλαμβάνει η Φλώρινα από ίδιους πόρους.
Εδώ θέλω να τονίσω ότι και οι τοπικοί παράγοντες, πέραν της πολιτείας, έχουν τις δικές τους ευθύνες. Διαχρονικά, επί τριάντα χρόνια, υπάρχει κακός σχεδιασμός, αδιαφορία κλπ., ό,τι θέλετε καταλογίστε. Τις βασικές ευθύνες, όμως, τις έχει η πολιτεία.
Τη μελέτη θα τη χρηματοδοτήσει η Φλώρινα και με τη δική σας βοήθεια. Το θέμα είναι αν θα προλάβουμε το πέμπτο ΣΕΣ. Θα δεσμευτούν τα 150 εκατομμύρια; Γιατί από τα 400 εκατομμύρια που ήταν ο σύντομος σχεδιασμός, με ένα τούνελ πέντε χιλιομέτρων, κατέβηκε στα 150 εκατομμύρια και με μία έκπτωση 30%, μιλάμε για 100 εκατομμύρια.
Αυτό που θέλω από εσάς είναι μία ξεκάθαρη απάντηση, μια συνάντηση με τους τοπικούς φορείς και δέσμευση ότι η μελέτη θα γίνει. Η Εγνατία μάλλον θα το επιταχύνει και θα τελειώσει. Να δεσμευτούν τα 150 εκατομμύρια από τα τομεακά του Υπουργείου για να ενταχθεί στο πέμπτο ΣΕΣ.
Το λέω εδώ και πολλά χρόνια. Από τους είκοσι νομούς που αγκαλιάζουν την Εγνατία, μόνο δύο νομοί δεν έχουν κάθετη σύνδεση. Ο ένας είναι η Φλώρινα. Όλοι οι υπόλοιποι έχουν κάθετη σύνδεση. Δεν λέω τον δεύτερο. Αν δεν γίνει αυτή η σύνδεση, η Φλώρινα παραμένει βαλκανική περιφέρεια. Δεν θα ενταχθεί στις ευρωπαϊκές περιφέρειες.
Αυτό θέλουμε από εσάς, μία ξεκάθαρη απάντηση για τα 150 εκατομμύρια, αν θα υπάρχει δέσμευση στο πέμπτο ΣΕΣ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Σπυρίδων Λυκούδης): Ευχαριστούμε, κύριε συνάδελφε.
Κύριε Υπουργέ, έχετε τον λόγο για τρία λεπτά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΠΙΡΤΖΗΣ (Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): Θα επανέλθω στο τι θα κάνουμε από εδώ και πέρα μέσω της Εγνατίας Οδού και μέσω του Υπουργείου.
Κατ’ αρχάς, να κάνω μία διευκρίνιση. Δεν είναι 150 εκατομμύρια. Είναι λιγότερα από 100 εκατομμύρια, με τη λύση που έχει προκριθεί. Δεύτερον, η Εγνατία Οδός προχωρά σε συνδυασμένες κινήσεις.
Πρώτον, τροποποιεί την απόφαση του 2013 του Διοικητικού Συμβουλίου ως προς το σκέλος περί ματαίωσης στρατηγικής υλοποίησης μελετών στο τμήμα «Πτολεμαΐδα-Φλώρινα».
Δεύτερον, στην έγκριση νέας στρατηγικής υλοποίησης μελετών στο τμήμα «Πτολεμαΐδα-Φλώρινα», σύμφωνα με την προτεινόμενη από την Εγνατία Οδό λύση μήκους περίπου 51 χιλιομέτρων, η οποία έχει εγγράφως την αποδοχή της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας.
Τρίτον, προχωράει άμεσα στην ανάθεση εκπόνησης προωθημένης αναγνωριστικής μελέτης οδοποιίας για τη νέα χάραξη του τμήματος «Ξυνό Νερό- Αμμοχώρι» –αυτό που είπατε- έχοντας ήδη εξασφαλισμένη τη χρηματοδότηση των 800 χιλιάδων ευρώ.
Τέταρτον, το ίδιο ως άνω εγκεκριμένο κονδύλι και με βάση την ως άνω μελέτη, θα ετοιμαστούν οι διαγωνισμοί για την ανάδειξη αναδόχων εκπόνησης όλων των υπολοίπων απαραίτητων για την πλήρη ωρίμανση του τμήματος Ξυνό Νερό-Αμμοχώρι.
Πέμπτον, γίνονται παράλληλα οι απαραίτητες ενέργειες τόσο από την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας όσο και από την Εγνατία Οδό για την προώθηση των μελετών «Πτολεμαΐδα – Ξυνό Νερό», μέσω του ίδιου χρηματοδοτικού πλαισίου. Γι’ αυτό θα καταθέσω το έγγραφο του Γενικού Γραμματέα του ΕΣΠΑ που το αναφέρει.
Σημειώνεται, επίσης, ότι το τελευταίο τμήμα «Φλώρινα-Νίκη» –όπως είπατε και εσείς- δόθηκε φέτος τον Μάιο στην κυκλοφορία. Είναι ένα σημαντικό έργο. Καταλαβαίνω τις επιπτώσεις που υπάρχουν. Δεν είναι η μόνη ακριτική περιοχή που έχει αυτά τα προβλήματα. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να ολοκληρωθούν οι συνδέσεις της χώρας με τις γύρω χώρες. Αυτό ισχύει σχεδόν για όλα τα βόρεια σύνορά μας.
Εκτιμώ, επίσης, ότι πρέπει να εγκαταλείψουμε τη γνωστή λογική που είχαμε στο παρελθόν του overbooking και που κληρονομήσαμε ειδικά για τα έργα οδοποιίας.
Κύριε Πρόεδρε, βρήκαμε έναν προγραμματισμό 250% μεγαλύτερο από αυτόν που όφειλε να έχει η χώρα για το ΣΕΣ σε σχέση με τα έργα οδοποιίας που πρέπει να ενταχθούν. Αυτό είναι μία κοροϊδία. Αυτή η πολιτική πρέπει να σταματήσει. Είναι κοροϊδία για τις τοπικές κοινωνίες και τον ελληνικό λαό.
Πρέπει όλοι να έχουμε κατά νου πόσα λεφτά έχουμε από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, πόσα έχουμε από το ΣΕΣ ή προηγουμένως από το ΕΣΠΑ, να μην κοροϊδεύουμε τον κόσμο και να έχουμε μια ιεράρχηση των έργων που να είναι γνωστή σε όλους και να κρινόμαστε για την υλοποίηση αυτού του τμήματος και στις τιμές που πρέπει, αλλά και στα χρονοδιαγράμματα που πρέπει.
Επομένως, για να κλείσω και ουσιαστικά την ερώτησή σας, εγώ πιστεύω ότι μετά από δύο ως δυόμισι χρόνια που θα ολοκληρωθούν οι μελέτες και θα έχουμε αναθεωρήσει μέσα στη χρονιά και το πρόγραμμα που βρήκαμε με το νέο ΣΕΣ, έχουμε τον χρόνο για να δούμε ποια έργα δεν έχουν τρέξει, προκειμένου να ενταχθεί αυτό το έργο οδοποιίας και να μην πάμε πάλι σε λογικές πλασματικών, αν θέλετε, προϋπολογισμών, σε σχέση με τον προγραμματισμό των έργων, είτε είναι από το ΕΣΠΑ είτε είναι από το ΠΔΕ.
Ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Σπυρίδων Λυκούδης): Ευχαριστώ, κύριε Υπουργέ.