Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας υπό απειλή
Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας (ΠΔΜ) είναι ένα μικρού μεγέθους (έξι Τμημάτων) και σχετικά νέο ίδρυμα (ΦΕΚ ίδρυσης 83/11-04-2003), αλλά αποτελεί ένα δυναμικά αναπτυσσόμενο Πανεπιστήμιο. Το 2015, το ΠΔΜ απέκτησε την αυτοδυναμία του και εξέλεξε τον πρώτο πρύτανη μετά από 12 χρόνια λειτουργίας με διορισμένες διοικούσες επιτροπές. Η σημερινή κυβέρνηση εφαρμόζει την πολιτική της ενσωμάτωσης των ΤΕΙ στα ΑΕΙ υλοποιώντας την σε πρώτη φάση μέσα από τη συνένωση δύο ΤΕΙ και τη δημιουργία ενός Πανεπιστημίου, του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής. Αυτή την πολιτική της ενσωμάτωσης των ΤΕΙ στα ΑΕΙ την εφάρμοσε επίσης στα Πανεπιστήμια των Ιωαννίνων και του Ιονίου, ενώ υπάρχουν και Πανεπιστήμια που αρνήθηκαν να την εφαρμόσουν όπως για παράδειγμα, το Πανεπιστήμιο της Κρήτης και το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο της Θεσσαλονίκης.
Αναφορικά με το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, προωθείται από το Υπουργείο Παιδείας η πολιτική της ενσωμάτωσης των ΤΕΙ στο ΠΔΜ, και γι’ αυτό τον λόγο διορίστηκε επιτροπή για τη συζήτηση του συγκεκριμένου θέματος. Σχετικά με την κατάσταση όπως διαμορφώνεται θα πρέπει να λάβουμε υπόψη μας κάποια σημαντικά δεδομένα, όπως:
- Δεν υπήρξε ποτέ στην Ελλάδα και δεν υπάρχει και τώρα κανένας εθνικός σχεδιασμός και στρατηγική σχετική με τη χωροταξική διάρθρωση και τις κατευθύνσεις των ΑΕΙ και των ΤΕΙ. Η δημιουργία Τμημάτων αλλά και Πανεπιστημίων πολλές φορές ήταν αποτέλεσμα τοπικών και κομματικών συντεχνιών με στόχο τα άμεσα κομματικά οφέλη.
- Η απόφαση για την κατάργηση των ΤΕΙ είναι μια αυθαίρετη απόφαση της σημερινής κυβέρνησης που δεν προκύπτει από κανένα εθνικό διάλογο, όπως θα έπρεπε για ένα τόσο σοβαρό θέμα, αλλά ακόμη δεν συμπεριλαμβάνεται στις αποφάσεις της επιτροπής διαλόγου του ίδιου του ΣΥΡΙΖΑ για την παιδεία.
- Τα “δώρα” που προσφέρει η κυβέρνηση για να δελεάσει αυτή τη συνένωση είναι η δημιουργία δεκάδων νέων Τμημάτων και Ερευνητικών Κέντρων, χωρίς στελέχωση και υποδομές, τα οποία θα επωμιστούν οι επόμενες κυβερνήσεις. Από την άλλη, η συνένωση των ΤΕΙ και ΑΕΙ “ερμηνεύεται” και προωθείται ως μέτρο οικονομίας.
- Η περίπτωση του ΠΔΜ είναι διαφορετική από τις άλλες που προαναφέρθηκαν (π.χ. η περίπτωση του Πανεπιστημίου των Ιωαννίνων), καθώς αυτό είναι μικρότερο σε μέγεθος από το ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας.
- Η κυβέρνηση θέτει το εκβιαστικό δίλημμα “συγχώνευση με τα ΤΕΙ ή κλείσιμο του πανεπιστημίου ΠΔΜ”.
- Τον τελευταίο καιρό ο τέως γενικός γραμματέας του Υπουργείου Παιδείας δήλωσε ότι η ενσωμάτωση του ΠΔΜ θα ξεκινήσει άμεσα με κατάθεση νομοσχεδίου το Δεκέμβριο, προτείνοντας τη σύσταση μιας διοικούσας επιτροπής την οποία θα διορίσει η κυβέρνηση. Δηλαδή, η κυβέρνηση θα καταργήσει το αυτοδιοίκητο του ΠΔΜ για να εκπέσει και πάλι η διοίκησή του σε μια διορισμένη από την κυβέρνηση επιτροπή.
Η Δυτική Μακεδονία δικαιούται να έχει, έχει και θα πρέπει να συντηρήσει και να εξελίξει ένα Πανεπιστήμιο το οποίο να παρέχει υψηλού επιπέδου ακαδημαϊκό έργο, όπως αρμόζει στα σύγχρονα κράτη και τις περιφέρειές τους. Σύμφωνα με τα παραπάνω, οι χειρισμοί της σημερινής κυβέρνησης δείχνουν έναν πολύ επικίνδυνο ερασιτεχνισμό και βάζουν σε κίνδυνο την ακαδημαϊκή ποιότητα, τη δημοκρατική λειτουργία, τη μακροβιότητα και την ανταγωνιστικότητα του ΠΔΜ.
Χαράλαμπος Λεμονίδης
Καθηγητής ΠΔΜ
Απολύτως δικαιολογημένοι οι φόβοι και σοβαρές οι ενστάσεις του προέδρου μας. Προσωπικά έχω εκφράσει -είναι καταχωρισμένη- την αντίθεσή μου στην προώθηση αυτού του “εγχειρήματος” της σημερινής “αριστερόστροφης” κυβέρνησης που υπείκει σε εντολές, από τις οποίες άλλες τηρεί και άλλες αγνοεί. Παρήλθε για όλους μας ο καιρός του ναι μεν, αλλά. ΄Οποιος πατάει σε δύο βάρκες, στο τέλος πνίγεται. Καιρός για αγώνα. Να δραστηριοποιηθούμε όλοι και ιδίως οι φορείς. Αν χρειασθεί και πάλι στους δρόμους.
Πραγματικά τραγικό ένα πανεπιστήμιο και ένα ατει που έχουν εκλεγμένους πρυτάνεις να προσπαθούν κάποιοι γνωστοί-άγνωστοι από μέσα να υπονομεύσουν τη λειτουργία τους. Ποια παιχνίδια παίζονται πίσω από τις πλάτες μας; Τί χρειάζεται μια διοικούσα; Mήπως υπάρχει κρυφή ατζέντα;;
ένας αγανακτισμένος φοιτητής
Κάποια σχόλια:
1. Η απόφαση για ενσωμάτωση των ΤΕΙ σε ΑΕΙ προέρχεται από τη διαπίστωση ότι δεν πέτυχαν το σκοπό για τον οποίο ιδρύθηκαν (έκθεση ΟΟΣΑ).
2. Κάποια πανεπιστήμια αρνήθηκαν τη συνένωση επειδή έχουν μακρόχρονη ιστορία, είναι ήδη ανεπτυγμένα και ισχυρά και δεν χρειάζονται επιπλέον ενίσχυση. Ακόμη, λειτουργούν σε περιφέρειες κεντρικές και οικονομικά ισχυρές, οι οποίες καμία σχέση δεν έχουν με τη Δυτική Μακεδονία.
3. Δεν είναι σωστό να σχολιάζεται μονόπλευρα μία κατάσταση ούτε και να αποκρύπτονται στοιχεία. Θα πρέπει να ειπωθεί ότι δεν καταργείται μόνο το αυτοδιοίκητο του ΠΔΜ, αλλά και του ΤΕΙ. Και επίσης, η πιθανή διοικούσα επιτροπή θα είναι προσωρινή για τους λόγους της μετάβασης στη νέα δομή του πανεπιστημίου και έπειτα θα εκλεγεί νέα διοίκηση από τα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας. Γιατί άραγε μπροστά στην αναβάθμιση του ιδρύματος προβάλλεται το διάστημα 5-6 μηνών της πιθανής διοικούσας επιτροπής και δεν προβάλλεται η γενικότερη ανάπτυξη που θα επιφέρει το νέο ισχυρό πανεπιστήμιο;
4. Γιατί άραγε τίθεται σε κίνδυνο η ακαδημαϊκή ποιότητα; Ένα ισχυρό πανεπιστήμιο θα έχει λιγότερη ποιότητα από ένα μικρό, αδύναμο και μη ανταγωνιστικό πανεπιστήμιο, το οποίο θα βρίσκεται ανάμεσα σε τέσσερα πολύ μεγάλα και δυνατά ιδρύματα (Ιωαννίνων, Θεσσαλίας, Αριστοτέλειο και το μελλοντικό ίδρυμα από τη συνένωση των τριών ΤΕΙ με το Διεθνές Πανεπιστήμιο);
5. Γιατί τίθεται σε κίνδυνο η δημοκρατική λειτουργία; Το γεγονός ότι το ΤΕΙ είναι μεγαλύτερο σε μέγεθος δεν θα πρέπει να ληφθεί υπόψη στο πλαίσιο της αρχής της πλειοψηφίας; Η μειοψηφία θα διοικεί και θα επιβάλλει τις απόψεις της;