Σκέψεις & απόψεις για τα εκπαιδευτικά ιδρύματα
του Δημήτρη Φαρμακιώτη
Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Περισσότεροι από 5.500 φοιτητές και σπουδαστές είχαν πριν λίγα χρόνια τη δυνατότητα να φοιτήσουν στα ΑΕΙ και ΤΕΙ της Φλώρινας, αποκτώντας επιστημονικά εφόδια, που σηματοδοτούσαν την πορεία της ζωής τους. Εκατοντάδες καθηγητές και πανεπιστημιακοί δάσκαλοι άφηναν το επιστημονικό τους αποτύπωμα στην πόλη, καθιστώντας την ως μία από τις σημαντικότερες πανεπιστημιουπόλεις της χώρας.
Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Σήμερα κάτω από 1.000 φοιτητές και σπουδαστές φοιτούν στους ελάχιστους εναπομείναντες πανεπιστημιακούς χώρους της Φλώρινας, μειώνοντας στο ελάχιστο την πνευματική οντότητα της πόλης.
Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Πόσο περήφανοι μπορούν να νιώθουν σήμερα εκείνοι οι «αρμόδιοι», που ευθύνονται για την πανεπιστημιακή εγκατάλειψη της πόλης ή όσοι «τοπάρχες» με την αδιαφορία τους συνέβαλαν στην καταβαράθρωση της τοπικής οικονομίας – αποτέλεσμα και φυσικό επακόλουθο αυτής της εξέλιξης;
Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Μια φράση – εφιάλτης για όλους αυτούς που αδιάντροπα μας κοιτούν στα μάτια και διεκδικούν εκ νέου την ψήφο μας. Μια φράση – δική μας αντίδραση στο θράσος της αέναης πολιτικής του λήθης, μια φράση – κλειδί για την απάντησή μας στην απύθμενη ελαφρότητα της αυτοδιοικητικής τους συμπεριφοράς. Ας τους τη δώσουμε. Όπλο μας η δύναμη της ψήφου στις επερχόμενες αυτοδιοικητικές εκλογές, η οποία πρέπει να τους στείλει στα αζήτητα – κατά τον ίδιο τρόπο με τον οποίο τοποθέτησαν στο τέλμα της ανυπαρξίας την πόλη και τον τόπο μας.
Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Ας είναι ο λόγος και ο τρόπος επανατοποθέτησης της πόλης στον εκπαιδευτικό χάρτη! Ας είναι η δύναμή μας! Ας είναι ο σεβασμός στο γενέθλιο τόπο μας!
Αφού ο κ. Φαρμακιώτης ανέφερε το πρόβλημα των Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων της πόλης μας ας συνεχίσουμε εμβαθύνοντας σε αυτό μέσα από τη κοινή λογική.
1) Ξεκινώντας τη συλλογή των στοιχείων μπορούμε να δούμε ότι με βάση τις απογραφές, ο μισός πληθυσμός της χώρας μας βρίσκεται σε Αθήνα-Θεσσαλονίκη. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι αν κάποιος έχει γράψει όσο θα ήθελε, πιθανότατα θα επιλέξει την ίδια του την πόλη. Αυτό κατά την εποχή της κρίσης σίγουρα ενισχύθηκε για οικονομικούς λόγους.
2) Για να υπάρξει μία σχετική ισορροπία και να έρθουν επιτυχόντες πανελληνίων στην επαρχία, τα εκπαιδευτικά ιδρύματα έχουν ρίξει τις βάσεις τους. Έτσι είναι πιθανό να έρθει κάποιος που δεν κατάφερε να γράψει και τόσο καλά στις πανελλήνιες από το να επιλέξει μια σχολή που δε προτιμούσε. Από την άλλη όμως πέφτει και το κύρος των ιδρυμάτων αφού πρακτικά χαμηλότερες βάσεις σημαίνει χαμηλότερης απόδοσης φοιτητές, κάτι που οδηγεί σε μετρίαση του επιπέδου των μαθημάτων ώστε να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν οι φοιτητές. Έτσι βλέπεις σχολές με το ίδιο αντικείμενο σπουδών να έχουν σημαντική διαφορά στη βάση εισαγωγής τους, μόνο και μόνο για την γεωγραφική τους θέση. Όλοι θυμόμαστε την άτυπη κόντρα μεταξύ ΑΕΙ – ΤΕΙ.
3) Σήμερα υπάρχουν νέοι που μόλις τελειώσουν το λύκειο απορρίπτουν το ήδη απαξιωμένο σύστημα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης της χώρας μας και ανεξαρτήτως το πως τα πήγαν στις πανελλήνιες επιλέγουν να φύγουν είτε για δουλεία είτε και για σπουδές σε χώρες της βορειοδυτικής Ευρώπης με στόχο τη μελλοντική τους επαγγελματική αποκατάσταση εκεί.
4) Ως αποτέλεσμα της μείωσης της οικονομικής δύναμης της ελληνικής οικογένειας υπάρχουν παιδιά που δεν μπορούν να σπουδάσουν σε μια σχολή της επιλογής τους αν αυτή βρίσκεται σε άλλη πόλη και δεν έχουν εξασφαλίσει μια θέση σε εστία. Της ίδια στιγμή υπάρχουν νέοι που παράλληλα με τις σπουδές τους θα δούλευαν για να μπορέσουν να τις υποστηρίξουν αλλά με τόση ανεργία δεν είναι εύκολο να το πετύχουν.
Άρα με βάση τα παραπάνω ας μελετήσουμε την περίπτωση της πόλης μας. Σχολές:
Α) Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης – https://aeitei.gr/sxoli.php?sxoli=334
Α) Παιδαγωγικό Νηπιαγωγών – https://aeitei.gr/sxoli.php?sxoli=341
Οι παιδαγωγικές σχολές της Φλώρινας ήταν από της αγαπημένες, μιας και ήταν το κλειδί για την άμεση είσοδο στην αγορά εργασίας και τη μονιμότητα του δημοσίου κάποια στιγμή. Το πάγωμα των προσλήψεων όμως έφερε τον μαρασμό τους…
Β) Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών
Ειδική περίπτωση για ανθρώπους της τέχνης. Έχει επηρεαστεί και αυτή όμως λόγω των οικονομικών προβλημάτων που αντιμετωπίζει ένας φοιτητής.
Γ) Τεχνολόγων Γεωπόνων – https://aeitei.gr/sxoli.php?sxoli=762
Από τις πιο παρεξηγημένες σχολές, που θα μπορούσε να έχει κύρος και σοβαρό λόγο ύπαρξης αλλά έχει χαντακωθεί με τους φοιτητές να αγκομαχούν κάποια στιγμή να πάρουν πτυχίο.
Συμπεράσματα.
Η ζωή στη Φλώρινα είναι οικονομική με τα ενοίκια να βρίσκονται σε χαμηλό επίπεδο. Ο χειμώνας όμως σε αναγκάζει να βάλεις το χέρι λίγο πιο βαθιά στην τσέπη για την θέρμανση.
Οι σχολές της Φλώρινας έχουν επηρεαστεί σημαντικά από την οικονομική κρίση με βάση το αντικείμενο των σπουδών, κυρίως ως προς το κομμάτι την επαγγελματικής αποκαταστάσεως ενός τελειόφοιτου με αποτέλεσμα λιγότεροι να τις επιλέγουν. Φέτος μόλις 1-3% τις έχει βάλει στις τρεις πρώτες θέσεις του μηχανογραφικού.
Για να μπορέσει να αλλάξει αυτή η κατάσταση χρειάζεται: i) να έρθουν στην πόλη μας σχολές που να μην έχουν χτυπηθεί από την οικονομική κρίση. ii) Οι φοιτητές να μπορέσουν να εργαστούν στην σχολή όπως γίνεται σε σχολές τους εξωτερικού. iii) να αυξηθούν οι εστίες.
https://sentra.com.gr/%CE%B4-%CE%BC%CE%B1%CE%BA%CE%B5%CE%B4%CE%BF%CE%BD%CE%AF%CE%B1-%CE%BF%CE%B9-%CE%B5%CE%B9%CF%83%CE%B1%CE%BA%CF%84%CE%AD%CE%BF%CE%B9-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CE%BF%CE%B9-%CE%B2%CE%AC%CF%83%CE%B5%CE%B9%CF%8221/
Από τους 4.012 που μπήκαν φέτος σε ΑΕΙ και ΤΕΙ της Δ. Μακεδονίας μέσω πανελληνίων, 659 ήρθαν στην πόλη μας. Όσο δεν αλλάζει κάτι προς το καλύτερο και πάλι καλά να λέμε…