Ο αφορισμός του Πατριάρχη Γρηγορίου του Ε’
Ἀρχιμ. Εἰρηναῖος Χατζηεφραιμίδης
Σήμερα, 10 Ἀπριλίου, τιμοῦμε τὴ μνήμη τοῦ Πατριάρχη, ἁγίου Γρηγορίου τοῦ Ε’. Σὰν σήμερα (π.ἡ.), τὸ 1821, οἱ Ὀθωμανοὶ ἀπαγχόνισαν τὸν μαρτυρικὸ Πατριάρχη στὴ μεσαία πύλη τῶν Πατριαρχείων, ἡ ὁποία μέχρι τὶς μέρες μας παραμένει κλειστή.
Ὁ ἐθνομάρτυς Πατριάρχης κατηγορήθηκε διότι ἀπὸ τὸ σουλτανικὸ φιρμάνι ἀναγκάσθηκε, στὶς 23 Μαρτίου 1821, ν’ ἀφορίσει τὴν ἐπανάσταση στὴ Μολδοβλαχία. Ὅμως ὅλοι οἱ ἐπικριτές του λησμονοῦν ὅτι:
1. Ὁ Πατριάρχης ἦταν μὲν ὁ πνευματικὸς ἡγέτης τῶν Ὀρθοδόξων, ἀλλὰ ἦταν καί -τρόπον τινά- ὑπουργὸς τῶν ἐξωτερικῶν τῶν ὑποδούλων, ποὺ λογοδοτοῦσε στὸν σουλτάνο. Ὡς ἀντιπρόσωπος τοῦ Χριστοῦ δὲν ἔπρεπε νὰ ὑπογράψει κείμενο, στὸ ὁποῖο δὲν πίστευε. Ἀλλὰ ὡς ἀρχηγὸς ἔθνους ποὺ κινδύνευε, ὄφειλε νὰ κάνει πολιτικὸ ἑλιγμὸ καὶ νὰ στέρξει σὲ μέτρο, τὸ ὁποῖο ἔστω καὶ προσωρινὰ ἔσωζε τοὺς πληθυσμοὺς ἀπὸ τὴ σφαγή. Ἔκανε ὅ,τι ἔκαναν καὶ ἄλλοι πατριάρχες: Μὲ τὸ ἕνα χέρι ὑπέγραφαν τὸν ἀφορισμὸ καὶ μὲ τὸ ἄλλο εὐλογοῦσαν τοὺς ἀφορισμένους. Τὸ ἴδιο τὸ κείμενο κραυγάζει ὅτι εἶναι προϊὸν βίας καὶ ἐσχάτης ἀνάγκης.
2. Ὁ ἀφορισμὸς δὲν ἦταν ἐπινόημα τοῦ Πατριάρχη καὶ τῆς συνόδου, ἀλλὰ τῆς Ὑψηλῆς Πύλης. Ἀκριβέστερα ἦταν σκευώρημα καὶ δημιούργημα τῆς αὐστριακῆς κυβέρνησης. Τὸ ὅτι ὁ ἀφορισμὸς δὲν ἦταν τοῦ Πατριάρχη ἐπινόημα μαρτυροῦν ὁ Ἰ. Φιλήμων, ὁ Σ. Τρικούπης, ὁ Ν. Σπηλιάδης. Τὸ ἐπιμαρτυρεῖ ἕνα ἔγγραφο τῆς Ὑψηλῆς Πύλης πρὸς τὸν ρῶσο πρεσβευτὴ Στρογανὼφ τὸν Ἰούνιο τοῦ 1821, κατὰ τὸ ὁποῖο «Ἡ Ὑψηλὴ Πύλη εἶχε τὸ δικαίωμα καὶ τὴν δύναμιν νὰ ἐξολοθρεύση πᾶν τὸ ἑλληνικὸν ἔθνος, ἀλλ’ ἀντὶ τούτου, μακροθύμως φερομένη, διέταξε τὸν Πατριάρχην ἵνα καταπνίξῃ τὴν ἐπανάστασιν διὰ τοῦ ἀφορισμοῦ».
3. Τὸ δίλημμα ἦταν ἀδυσώπητο γιὰ τὸν Γρηγόριο: Ἢ ἐκδίδουμε ἀφορισμὸ καὶ ρίχνουμε στάχτη στὰ καχύποπτα μάτια τοῦ σουλτάνου˙ ἢ δὲν ἀφορίζουμε καὶ ἀφήνουμε τοὺς πληθυσμοὺς ἔκθετους στὴ μανία τοῦ δυνάστη˙ ὁπότε ὁ ἑλληνικὸς κόσμος θὰ ἦταν καταδικασμένος στὴν ἀπώλεια. Κάθε ἄλλη ἀπόφαση θὰ ἦταν παράλογη, ἄστοχη καὶ μὴ ρεαλιστική.
4. Στὴν οὐσία τὸ μέτρο τοῦ ἀφορισμοῦ δὲν εἶχε βάση. Ὁ ἀφορισμὸς εἶναι τὸ ἰσχυρότερο πνευματικὸ ὅπλο τῆς Ἐκκλησίας, μὲ τὸ ὁποῖο ἐκβάλλεται τῆς μάνδρας τοῦ Χριστοῦ ὅποιος παρέβη ἀσύστολα τὶς ἠθικὲς ἀρχὲς τοῦ Εὐαγγελίου. Ἀλλὰ ἡ Πύλη ἐπέβαλε πολλὲς φορὲς τὴν ἔκδοση ἀφορισμοῦ γιὰ πολιτικὴ ἐκμετάλλευση. Ὁπωσδήποτε δὲ ἔχει κάτι τὸ τραγελαφικὸ ὁ ἀφορισμὸς τῶν ὑπερμάχων τῆς πίστεως, γιὰ νὰ ἐπικρατήσουν οἱ ἐχθροὶ τῆς πίστεως.
5. Ὁ Γρηγόριος ὁ Ε΄ συμμορφώθηκε ἀπόλυτα πρὸς τὴ σταθερὴ παράδοση τῆς Ἐκκλησίας. Ἡ Ἐκκλησία δὲν ἐνθάρρυνε ἀντίσταση ἢ ἐπανάσταση κατὰ τῶν ἀπίστων δυναστῶν. Στὴν ὀθωμανοκρατία τὸ Πατριαρχεῖο ἀκολούθησε πολιτικὴ νομιμοφροσύνης καὶ μὴ ἀναμίξεως στὶς ὑποθέσεις «τοῦ κόσμου τούτου», ἀπὸ τὴ στιγμὴ ποὺ μποροῦσε καὶ ὑπὸ τὴ δουλεία νὰ ἐπιτελέσει τὸ κύριο ἔργο του, τὴ σωτηρία τῶν πιστῶν. Οἱ θανάσιμοι κίνδυνοι, ποὺ ἐπὶ τέσσερις αἰῶνες διέτρεχαν τὸ Γένος καὶ ἡ Ὀρθοδοξία, δὲν στάθηκαν ἱκανοὶ νὰ ἐκτρέψουν τὴν Ἐκκλησία ἀπὸ αὐτὴν τὴν πολιτικὴ τῆς συνέσεως ποὺ ἀνέκαθεν ἀκολουθοῦσε.
Ἡ Ἐκκλησία ζοῦσε ὑπὸ τοὺς μόνιμους φόβους, μήπως ἐκθέσει τὸν Ἑλληνισμὸ στὴν ἐκδικητικὴ μανία τῶν Τούρκων καὶ τελικὰ στὸν ἀφανισμό. Ἡ καταστροφὴ τοῦ 1922 δὲν τὴ διέψευσε.
6. Ὁ Πατριάρχης πίστευε ὅτι οἱ Ἕλληνες θὰ κατανοοῦσαν τὴ θέση του καὶ θὰ καταλάβαιναν ὅτι ὁ ἀφορισμὸς δὲν εἶναι ἔκφραση τῆς πατριαρχικῆς βουλήσεως. Γι’ αὐτὸ καὶ ὁ ἀφορισμὸς δὲν εἶχε δυσμενῆ ἐπίδραση στὴν Πελοπόννησο. Οἱ ἴδιοι οἱ ἀφορισμένοι τὸν θεώρησαν ἄγραφο χάρτη. Ὅλοι γνώριζαν ὅτι εἶναι προϊὸν βίας, ἡ ὁποία ἀσκεῖται ὑπὸ τὸ ἀνελεύθερο καθεστὼς τοῦ σουλτάνου.
Εἶναι δὲ ἀξιοσημείωτο ὅτι, ὅταν ὁ Γρηγόριος ἐξέδωσε ἀφοριστικὴ ἐγκύκλιο ἐναντίον τῶν Σουλιωτῶν ποὺ βοηθοῦσαν τὸν Ἀλῆ-πασᾶ κατὰ τῶν σουλτανικῶν στρατευμάτων, ὁ Ἀλέξανδρος Ὑψηλάντης, ποὺ ἔπιανε τὸ νόημα αὐτῶν τῶν ἀφορισμῶν, ἔγραφε πρὸς τὸν Κολοκοτρώνη στὶς 29 Ἰανουαρίου 1821: «Ὁ μὲν Πατριάρχης, βιαζόμενος παρὰ τῆς Πόρτας, σᾶς στέλλει ἀφοριστικὰ καὶ ἐξάρχους, παρακινώντας σας νὰ ἑνωθῆτε μὲ τὴν Πόρταν. Ἐσεῖς, ὅμως, νὰ τὰ θεωρῆτε ταῦτα ὡς ἄκυρα, καθότι γίνονται μὲ βίαν καὶ δυναστείαν καὶ ἄνευ θελήσεως τοῦ Πατριάρχου».
7. Οὐδέποτε ὁ σουλτάνος πίστευσε ὅτι ὁ ἀφορισμὸς ἐξέφραζε τὶς πεποιθήσεις τῶν συντακτῶν του. Θεωροῦσε τὸν Πατριάρχη συνυπεύθυνο γιὰ τὴν ἐπανάσταση. Γι’ αὐτὸ καὶ στὴ θανατική του καταδίκη (γιαφτᾶ) ἔγραψε ὅτι ὁ Πατριάρχης συμμετέσχε κρυφὰ ὡς ἀρχηγὸς τῆς ἐπαναστάσεως.
8. Σύγχρονοι ἱστορικοί, ὅπως ὁ Μ. Οἰκονόμου καὶ ὁ Ν. Σπηλιάδης, παρουσιάζουν τὸν Πατριάρχη ὡς προσωπικότητα μὲ πατριωτισμό, πνεῦμα αὐτοθυσίας καὶ πολιτικὴ εὐθυκρισία. Οὐδεὶς ἔχει τὸ δικαίωμα ν’ ἀμφισβητεῖ τὸν πατριωτισμὸ τοῦ Γρηγορίου.
9. Ὁ ἀφορισμὸς ἐκδόθηκε ὄχι γιὰ ν’ ἀσφαλισθοῦν ἡ ζωὴ καὶ τὰ προνόμια τῶν συντακτῶν του -ἄλλως θὰ ἦταν ἡ πιὸ ἀνήθικη πράξη- ἀλλὰ γιὰ ν’ ἀποτραπεῖ ὁ γενικὸς κίνδυνος σφαγῆς τῶν Ὀρθοδόξων.
Τὸ καθῆκον του, λοιπόν, ἔπραξε ὁ Πατριάρχης. Τὸ καθῆκον του τὸν κράτησε στὴν Πόλη, ἐνῶ μποροῦσε νὰ διαφύγει. Αὐτὸ τὸ καθῆκον τὸν ἀνέβασε στὸ ἰκρίωμα καὶ στὶς συνειδήσεις τῶν Ἑλλήνων, ποὺ μαζὶ μὲ τὸν Βαλαωρίτη ὑψώνουν τὴ φωνή τους:
Τὸ λείψανό σου τὸ φτωχό,
τὸ ποδοπατημένο, τ’ ἀνάστησε ἡ ἀγάπη μας
κι’ ἐδῶ μαρμαρωμένο
θὰ στέκη ὁλόρθο, ἀκλόνητο
κι’ αἰώνιο θὲ νὰ ζήση
νἆναι φοβέρα ἀδιάκοπη
σ’ Ἀνατολὴ καὶ Δύση.
Εἶναι αὐτὴ ἡ ἀγάπη τοῦ λαοῦ τοῦ προδομένου, ποὺ ξέρει νὰ διακρίνει: Ποιοί εἶναι οἱ ἐθνοσωτῆρες καὶ ποιοί οἱ ὀλετῆρες˙ ποιοί οἱ ἐθνοπατέρες καὶ ποιοί οἱ ἐθνοκτόνοι˙ ποιοί θυσιάσθηκαν γι’ αὐτὸν καὶ ποιοί τὸν θυσίασαν.
Με λένε Ρίζο και όπως θέλω θα γυρίζω
Ο αντικειμενικός ρόλος της εκκλησίας στην οθωμανική αυτοκρατορία έπαιξε τον αποφασιστικό ρόλο και όχι τα προσωπικά γούστα του Πατριάρχη… Δεν έγραψε τυχαία ο Ανώνυμος στο Ρωσσαγλογάλλο:
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
Να έχετε τέκνα, την ευχήν μου
κι ακούσατε την απόκρισίν μου.
Εγώ τον ζυγόν δεν τον γνωρίζω
ούτε ξεύρω να τον νομίζω.
Τρώγω, πίνω, ψάλλω με ευθυμίαν,
δεν υποφέρω ποτέ τυραννίαν.
Τότε υποφέρω αδημονίαν,
όστις με βλάψει στην επαρχίαν.
Αυτή του Τούρκου η τυραννία
σ’ εμέ είναι ζωή μακαρία.
Αφού το ράσο τούτο φόρησα
πλέον τινά ζυγόν δεν γνώρισα”.
Τα στοιχεία του ιστορικισμού και του αντικληρικαλισμού σας, πλήττουν την αξιοπιστία του λόγου σας διότι σας εμποδίζουν να δείτε όλα τα ιστορικά γεγονότα, να τα αναλύσετε και να τα ερμηνεύσετε πέρα από μια επιφανειακή ανάγνωσή τους. Σας παρεθέτω κάποια στοιχεία τα οποία ελπίζω να λάβετε υπόψη σας.
α. Ο Ν.Σβορώνος και ο Δ.Χατζής αποδίδουν καίρια σημασία στην εκκλησία για την διάσωση του νέου ελληνισμού. Ο Σβορώνος γράφει ότι οι νεομάρτυρες είναι μάρτυρες του ελληνικού έθνους
.
β. Η ορθόδοξη εκκλησία χαρακτήρισε την νεοελληνική ταυτότητα και διέσωσε την ελληνική γλώσσα. Παρά την ανεξιθρησκεία των πρώτων συνταγμάτων η βασική διάκριση ήταν μεταξύ χριστιανών και μουσουλμάνων.
γ. Πολλοί αρχιερείς που ήσαν στο περιβάλλον του Γρηγορίου Ε’ ανήκαν στην Φιλική Εταιρεία και οι κινήσεις της ήταν σε γνώση του.
δ. Οι σημαντικότεροι Διαφωτιστές ήταν κληρικοί όπως ο Ευγένιος Βούλγαρης, ο Ν.Θεοτόκης, ο Θ.Φαρμακίδης, ο Άνθιμος Γαζής και βέβαια ο πατρό Κοσμάς. Πατριάρχες όπως ο Κύριλλος Λούκαρης και ο Γρηγόριος ο Ε’ προσπάθησαν να συγκροτήσουν την παιδεία του υπόδουλου γένους. Ο Παπαφλέσσας ήταν ένας από τους πολλούς κληρικούς που έπαιξαν βασικό ρόλο στην επανάσταση
.
ε. Ιστορικοί όπως ο Ι.Φιλήμων, ο Δ.Κόκκινος, Α.Βακαλόπουλος αποδίδουν τον αφορισμό στην προσπάθεια του Γρηγορίου Ε’ να αποφευχθεί η γενική σφαγή όλων των χριστιανών(Γ.Κεκαυμένος,σελ.113). Θετικό ρόλο στον περιορισμό των σφαγών είχε ο θρησκευτικός ηγέτης των μουσουλμάνων.
στ. Ο Γιώργος Μαργαρίτης στο τελευταίο του βιβλίο “Ενάντια σε φρούρια και τείχη” γράφει: ” Σημαντικά πολιτικά πρόσωπα του Φαναρίου, σε συνδυασμό με υψηλόβαθμους ιεράρχες ήταν τα πρώτα θύματα. Οι εκτελέσεις αφορούσαν όχι μόνο άτομα που αναμείχθηκαν ή που υπήρχε υποψία ότι αναμείχθηκαν στο κίνημα, αλλά και συγγενείς τους, υπόπτους και μη .
Ταυτόχρονα, στις οθωμανικές επαρχίες διερχόμενοι και ταξιδιώτες για τους οποίους υπήρχε η υποψία ότι αποτελούσαν συνδέσμους της Φιλικής έπεφταν θύματα εκτελέσεων ή φυλακίσεων”(σελ.156). Συνεχίζει ο Γ.Μαργαρίτης:
“Στις 4 Απριλίου θανατώθηκε ο Μέγας Διερμηνέας της Πύλης, Κωνσταντίνος Μουρούζης, γόνος της πλέον επιφανούς οικογένειας του Φαναρίου. Ήταν μόλις τριάντα δύο χρονών και κατείχε την υψηλόβαθμη αυτή θέση για σαράντα μόνο ημέρες.
Στις 6 Μαίου ήρθε η σειρά του αδελφού του, Νικόλαου Μουρούζη, Διερμηνέα του Στόλου. Ακολούθησε μια σειρά εκτελέσεων υψηλόβαθνων χριστιανών αξιωματούχων της Πύλης.”(σελ.157). Στην συνέχεια “ο πρώην πατριάρχης Γρηγόριος μεταφέρθηκε από τις φυλακές όπου κρατούνταν μέχρι την ολοκλήρωση των θεσμικών διαδικασιών στο Φανάρι μπροστά από το Πατριαρχείο. Εκεί απαγχονίστηκε. Η πράξη ήταν συμβολική και βαθύτατα ουσιαστική.
Κατά κάποιον τρόπο αποτέλεσε τη δικαίωση της Φιλικής Εταιρείας μετά τον ουσιαστικό θάνατό της. Τελετουργικά η επιδεικτική θανάτωση του πατριάρχη αποτέλεσε -με τα μέτρα της εποχής- κήρυξη πολέμου της Υψηλής Πύλης ενάντια στο επαναστατημένο γένος των Ελλήνων. Η κήρυξη πιστοποίησε καλύτερα από κάθε άλλο γεγονός τη ρήξη σφραγίζοντας την καθολικότητα της επανάστασης(σελ.157,158).
Για να καταλήξει ο Γ.Μαργαρίτης: ” σε αντίθεση με τον αφορισμό του Υψηλάντη και την καταδίκη της επανάστασης που πέρασε σχεδόν απαρατήρητη, η θανάτωση έγινε από την πρώτη στιγμή λάβαρο αγώνα για τους επαναστατημένους. Επρόκειτο για την ολοκληρωτική ρήξη. Τo “Υπέρ Πατρίδος” μπορούσε τώρα άνετα να συμπληρωθεί με το “Υπέρ Πίστεως”! Και η ενωτική διάμεσος, η εθνική διάμεσος, περιέβαλε τον αγώνα των Ελλήνων για ανεξαρτησία. Η Φιλική Εταιρεία δεν θα μπορούσε να ελπίζει σε τέτοιο αποτέλεσμα ούτε στα πλέον παράτολμα σχέδια της”
το 1821 ο ανώτερος κλήρος ήταν κατά της Επανάστασης, το 1804 ο ζάμπλουτος Πατριάρχης του Φαναρίου Καλλίνικος ο Δ΄, πρόδωσε στους Τούρκους εταίρους του, τις κινήσεις της Φιλικής Εταιρείας στην Πελοπόννησο και ταυτόχρονα εξέδωσε αφορισμό, Άλλος δεσπότης, ο της Άρτας Πορφύριος, όχι μόνο αφόρισε τους Σουλιώτες αλλά στρατολόγησε πεντακόσιους (500) αγρότες, τους όπλισε και τους έστειλε να πολεμήσουν εναντίον τους. Άλλος δεσπότης, ο της Πάργας Ιγνάτιος απειλούσε με αφορισμό τους Αρτινούς αν πήγαιναν να βοηθήσουν τους Σουλιώτες. Άλλος δεσπότης, ο του Άργους και Ναυπλίας Ιερόθεος, ζήτησε από τον Πατριάρχη Γρηγόριο Ε΄ και πέτυχε τον αφορισμό των κατοίκων επτά (7) χωριών της περιοχής του: Η άρνηση των Αγιορειτών για βοήθεια είχε γίνει πλέον γνωστή σε ολόκληρη την χώρα. Το πατροπαράδοτο πνεύμα υποταγής τους, στους κατακτητές και η φιλοχρηματία, τους στέρησαν την σημαντική βοήθεια που είχαν, την δυνατότητα να προσφέρουν στους αγωνιστές. Οι θησαυροί του Αγίου Όρους θα μπορούσαν να μετατραπούν σε όπλα, πολεμοφόδια και τρόφιμα για ολόκληρη την επανάσταση.
https://www.nextdeal.gr/epikairotita/koinonia/73093/i-prosfora-toy-kliroy-tin-periodo-tis-toyrkokratias
Διάβασε αυτό. Καλό θα σου κάνει.
Οι περισσότεροι ορθόδοξοι μητροπολίτες (περί τους 70 στον σημερινό ελλαδικό χώρο) ήταν μυημένοι στην Φιλική Εταιρεία. Και ο άγιος Γρηγόριος Ε’ επίσης. Αν αυτό τους καθιστά ενάντιους στην επανάσταση… είναι θέμα ψυχιάτρου.
Λέτε επίσης: ” το 1804 ο ζάμπλουτος Πατριάρχης του Φαναρίου Καλλίνικος ο Δ΄, πρόδωσε στους Τούρκους εταίρους του, τις κινήσεις της Φιλικής Εταιρείας στην Πελοπόννησο”
Αυτό όμως είναι αδύνατο, επειδή η Φιλική Εταιρεία ιδρύθηκε το 1814, δηλαδή 10 έτη μετά(!!!)
(Εκτός και αν ο “ο ζάμπλουτος Πατριάρχης του Φαναρίου Καλλίνικος ο Δ΄” είχε τέτοιο προφητικό χάρισμα, που πρέπει να τον κατατάξουμε στην χορεία των προφητών, οπότε, πάσο)
Επίσης: Δεν υπάρχει “πατριάρχης Φαναρίου” αλλά “Οικουμενικός πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως ή Νέας Ρώμης”. Μάλλον λοιπόν, εκτός από αντίχριστος και εμπαθής, είστε τραγικά άσχετος. Σας συμβουλεύω να διαβάζετε περισσότερο, και να ρωτάτε και κανένα που ξέρει, για να μην ρεζιλεύεστε.
Τώρα πας και μας βάζεις copy-paste ένα κείμενο κάποιου γραφικού που δηλώνει “Μελετητής Ιστορικών και Θρησκευτικών Θεμάτων” …. και περιμενεις να σε παρουμε στα σοβαρα; Ελεος!
http://agiosthomas.gr/index.php/megaloi-oplarxigoi-miloyn-gia-tin-prosfora-toy-ierou-kliroy-stin-epanastasi-toy-1821/
Ευχαριστούμε τον π. Ειρηναίο για το υπέροχο άρθρο του.
Καταθέτουμε και ένα πολύ ενδιαφέρον κείμενο που αλιεύσαμε από το διαδίκτυο.
Σε αυτό αποτυπώνεται η προσφορά του αισχρώς διαβληθέντος ιερού κλήρου μέσα από τις δηλώσεις των οπλαρχηγών του 1821.
Τώρα πώς ο Πατριάρχης Καλλίνικος Δ΄, ο οποίος πατριάρχευσε το 1757 για 7 μήνες και πέθανε το 1792, πώς ζούσε το 1804, πρόδωσε τις κινήσεις της Φιλικής Εταιρείας και εξέδωσε αφορισμό, αυτό μπορεί να μας το εξηγήσει μόνον ο ανώνυμος φίλος μας. Μόνο στη φαντασία κάποιων υπάρχει τέτοιο σενάριο. Μάλλον κάποιοι χρειάζεται να μάθουν καλύτερα ιστορία. Τα συμπεράσματα δικά σας και για τα υπόλοιπα γραφόμενα του ανώνυμου.
Παρατίθενται σε χρονολογική σειρα οι Πατριαρχες.Το 1757 πατριάρχευσε ο Καλλίνικος ο Γ’
https://el.m.wikipedia.org/wiki/%CE%9A%CE%B1%CF%84%CE%AC%CE%BB%CE%BF%CE%B3%CE%BF%CF%82_%CE%9F%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CF%85%CE%BC%CE%B5%CE%BD%CE%B9%CE%BA%CF%8E%CE%BD_%CE%A0%CE%B1%CF%84%CF%81%CE%B9%CE%B1%CF%81%CF%87%CF%8E%CE%BD_%CF%84%CE%B7%CF%82_%CE%9A%CF%89%CE%BD%CF%83%CF%84%CE%B1%CE%BD%CF%84%CE%B9%CE%BD%CE%BF%CF%85%CF%80%CF%8C%CE%BB%CE%B5%CF%89%CF%82
Απλώς σε καταλόγους ιστορικών που έλαβα υπόψη, ο Καλλίνικος Γ΄ φέρεται ως “στιγμιαίος” και γι’ αυτό το 1757 έχουν τον Καλλίνικο Δ΄.