Κυριακή Β’ Νηστειών Αγίου Γρηγορίου του Παλαμά
Πρόσωπο είναι ο Θεός
κι όταν μιλάς μ’ Αυτόν,
σχετίζεσαι μαζί Του
κοινωνείς και ζεις.
Δεν είναι πράξη του μυαλού,
ούτε χωρά στην λογική,
δεν εισχωρείς στο Μυστήριο,
όποιες κι είναι οι γνώσεις σου.
Η καρδιά σου είναι
που Τον αναζητά,
ή Τον απορρίπτει,
ανάλογα με τον πόθο της.
Αν Τον ποθεί,
μια φράση μονάχα ψελίζει,
Κύριε Ιησού Χριστέ ελέησον με,
κι ανοίγεται σ’ Αυτόν.
Έτσι βίωνε αιώνες η Ανατολή
κι απέναντι η Δύση
σχολαστικά-δικανικά, τον Θεό,
προσπαθούσε να ορίσει.
Ως ένα ον γενικό κι αφηρημένο,
άγνωστο κι απόμακρο,
που αν δεν είχες γνώσεις,
δεν μπορούσες ποτέ να προσεγγίσεις.
Μα ο Παλαμάς κι οι ησυχαστές
το βίωμα προτάξαν,
την νοερά ευχή,
στου Βαρλαάμ την ταραχή.
Γνωρίζεται ο Θεός, όχι στην ουσία,
μα στις ενέργειες Του,
όταν καθαριστεί ο άνθρωπος,
φωτιστεί κι έπειτα θεωθεί.
Κι αυτή την θέωση της ύπαρξης σου
μην πάψεις πότε ν’ αποζητάς,
σ’ όσες πτώσεις κι αν βρεθείς,
να σηκωθείς και πάλι άπ’ την αρχή.
Δεν είναι δικός σου ο καρπός,
μα δώρο της Θείας Χάριτος
κι όλους χωρά,
μορφωμένους κι αγραμμάτους.
Αυτός είναι ο μόνος προορισμός,
γι’ αυτό πλαστήκαμε εξάλλου,
στο καθ’ ομοίωσιν να φτάσουμε,
την Θεία δόξα ν’ ατενίσουμε.
Γεώργιος Τρυφωνόπουλος
Θεολόγος Α.Π.Θ.
«Κοιτώντας προς στην Ανάσταση……»
Τριώδιο 2019
Κυριακή, 24-03-2019
Β’ Νηστειών Αγίου Γρηγορίου Του Παλαμά
Οἱ Πατέρες τῆς Ἑκκλησίας ἔλιωσαν πολλὰ ἱμάτια (στὴν περιοχή τοῦ ποποῦ καὶ τῶν ἀγκώνων), καθήμενοι στὶς ἕδρες τῆς μελέτης τῶν Θείων Συγγραμμάτων τῆς Βίβλου καὶ τῶν θύραθεν βιβλίων τῆς ἐπιστήμης γιὰ νὰ εἶναι ἰκανοὶ ν’ ἀντιμετωπίσουν πάντα ἐνάντιον.
-Ἑρευνᾶτε τὰς Γραφάς καὶ καλὰ κάνετε κι` ἐρευνᾶτε τὰς Γραφάς, μᾶς λέγει ὁ Κύριος, διότι αὐτὲς εἶναι ποὺ μαρτυροῦν γιὰ Μένα. Πῶς θὰ γνωρίσουμε τὴν Πίστι μας ἄν δὲν μελετήσουμε τὰ σωτήρια γράμματα; Ἁπὸ ὁράματα γερόντων; Ἄπαγε τῆς ἐπικινδυνότητος! Οἱ Γραφές εἶναι ἠ πηγὴ τοῦ σωτηρίου (τῆς σωτηρίας) ὁρίζει ὁ Μ. Ἀθανάσιος. Πηγή τῶν πιστευτέων εἶναι ἠ Ἁγία Γραφή, ὅπως ἑρμηνεύεται ἀπὸ τὴν Ἐκκλησία διὰ τῶν Οἰκουμενικῶν Συνόδων καὶ τῆς συμφωνίας (ὁμοφωνίας) τῶν πατέρων (ἁγίων ἑρμηνευτῶν τῆς Βίβλου). Τὰ ἀνωτέρω ὄχι πρός ἀντιδιαστολὴ μὲ τὸ κείμενο, δίκην ποιήματος, ὑπό συγγραφέως τὸν ὀποῖον δέν γνωρίζω, ἀλλά γιὰ νὰ μὴ θεωρηθῇ ὅτι ἡ διαφορά μας μὲ τοὺς Δυτικούς εἶναι κάποιο ἄκτιστο φῶς.