Ο Ιερός Χρυσόστομος περί σεισμού
Ἀρχιμ. Εἰρηναῖος Χατζηεφραιμίδης
Ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος βίωσε σεισμοὺς στὴν ἐποχή του, τόσο στὴν Ἀντιόχεια, ὅσο καὶ στὴν Κωνσταντινούπολη. Μὲ τὸν φωτισμὸ τοῦ Θεοῦ καὶ τὴν πνευματική του ἐμπειρία, ἔχει νὰ μᾶς διδάξει πολλὰ γιὰ τὸν σεισμό.
1. Ποιά εἶναι ἡ αἰτία τῶν σεισμῶν.
Σίγουρα οἱ σεισμοὶ εἶναι φυσικὸ φαινόμενο, ποὺ ἐξηγεῖται φυσιοκρατικῶς καὶ μὲ ἐπιστημονικὰ δεδομένα. Ἀλλὰ ποιά εἶναι ἡ αἰτία, κατὰ τὸν ἱερὸ Πατέρα μας; Γιατί ὁ Θεὸς ἐπιτρέπει νὰ γίνονται σεισμοί; «Διὰ γὰρ τοῦτο ὁ σεισμός, διὰ τὴν ραθυμίαν τὴν ἡμετέραν˙ ἐρραθυμήσαμεν καὶ ἐκαλέσαμεν τὸν σεισμόν». Ὁ σεισμός, συνεχίζει ὁ ἅγιος, εἶναι σὰν κήρυκας, ποὺ προαναγγέλλει σὲ ὅλους τὴν ὀργὴ τοῦ Θεοῦ, ὥστε μὲ τὸν φόβο νὰ γίνουμε καλύτεροι καὶ νὰ ἀποκρούσομε τήν «διὰ τῶν πραγμάτων τιμωρίαν» (PG 48, 1027-1028)1.
Ἄλλοι φοβοῦνταν, λέγει, μὴ πέσει ἡ πόλη (Ἀντιόχεια) καὶ πεθάνουν. Ἐγώ, ὅμως, φοβήθηκα, διότι ὁ Θεὸς ὀργίζεται γιὰ ἐμᾶς. Δὲν φοβόμουν γιὰ τὸν σεισμό, ἀλλὰ γιὰ τὴν αἰτία τοῦ σεισμοῦ. «Ἡ γὰρ αἰτία τοῦ σεισμοῦ ἡ ὀργὴ τοῦ Θεοῦ, τῆς δὲ ὀργῆς αἴτιον αἱ ἁμαρτίαι ἡμῶν» (PG 48, 1030).
Ὡς αἴτιο καὶ πάλι τὴν ἁμαρτία τονίζει ὁ πνευματοφόρος ἅγιος. Ἄν, λέγει, κάποιος ἐρωτηθεῖ, ἀπὸ ποῦ σείσθηκε ἡ πόλη, ἀκόμη καὶ ἂν ἐκεῖνος δὲν τὸ εἰπεῖ, εἶναι παν- θομολογούμενο ὅτι «διὰ τὰς ἁμαρτίας, διὰ τὰς πλεονεξίας, διὰ τὰς ἀδικίας, διὰ τὰς παρανομίας, διὰ τὰς ὑπερηφανίας, διὰ τὰς ἡδονάς, διὰ τὸ ψεῦδος» (PG 50, 716).
2. Τὸ ὄφελος τοῦ σεισμοῦ.
Αὐτὴ εἶναι ἡ ὠφέλεια τοῦ σεισμοῦ: «Ἦλθε ὁ σεισμὸς καὶ πέταξε ἔξω τὴν ἀνωμαλία τοῦ βίου. Ποῦ εἶναι ἐκεῖνοι ποὺ ντύνονταν τὰ μεταξωτά; Ποῦ ὁ χρυσός; Ὅλα ἐκεῖνα ἐξαφανίσθηκαν καὶ ἔσπασαν πιὸ εὔκολα ἀπὸ τὸν ἱστὸ τῆς ἀράχνης. Εἴδατε φιλανθρωπία Δεσπότου, ποὺ σείει τὴν πόλη καὶ στηρίζει τὸν νοῦ; Σαλεύει τὰ θεμέλια καὶ στηρίζει τὰ φρονήματα; Κάνει σαθρὴ τὴν πόλη καὶ ἰσχυροποιεῖ τὴ γνώμη; Σκέψου τὴ φιλανθρωπία τοῦ Θεοῦ˙ ἔσεισε λίγο καὶ διηνεκῶς στερέωσε˙ ὁ σεισμὸς σὲ δύο ἡμέρες, ἀλλὰ ἡ εὐλάβεια νὰ μείνει ὅλο τὸν χρόνο… Ὁ σεισμὸς φωνάζει˙ σᾶς φόβισα, ὄχι γιὰ νὰ σᾶς λυπήσω, ἀλλὰ γιὰ νὰ σᾶς καταστήσω πιὸ προσεκτικούς. Ἦλθα, ὄχι γιὰ νὰ σᾶς κατα- χώσω, ἀλλὰ γιὰ νὰ σᾶς ἐνδυναμώσω» (PG 50, 713-714).
Τὴ ματαιότητα δὲ τῶν ἀνθρωπίνων ἀναλογίζονταν ὁ ἅγιος κατὰ τὸν σεισμὸ καὶ ἔλεγε:
«Ποῦ εἶναι οἱ ἁρπαγές; Ποῦ οἱ πλεονεξίες; Ποῦ οἱ τυραννίδες; Ποῦ οἱ παραφροσύνες; Ποῦ οἱ ἐξουσίες; Ποῦ οἱ ἐξαντλήσεις τῶν ἀνθρώπων; Ποῦ οἱ λεηλασίες τῶν πτωχῶν; Ποῦ οἱ ὑπερηφάνειες τῶν πλουσίων; Ποῦ οἱ ἀπειλές; Ποῦ οἱ φόβοι; Σὲ μιὰ ροπὴ καιροῦ ὅλα ἐκεῖνα ἐξαφανίσθηκαν, καὶ θρῆνος τῆς πόλεως ὑπῆρχε καὶ ὅλοι ἔτρεχαν στὴν ἐκκλησία» (PG 48, 1047). Aὐτὸ ἰδιαίτερα τόνιζε ὁ Χρυσόστομος: τὶς παννυχίδες, τὶς ὁλονύκτιες ἀγρυπνίες, τὴ συρροὴ τοῦ κόσμου στὴν ἐκκλησία.
Ταῦτα ἔλεγε τότε ὁ ἅγιος Ἰωάννης. Ἦταν πραγματιστὴς τοῦ παρόντος, ὁραματιστὴς τοῦ μέλλοντος. Ὁ λόγος του ἦταν παραμυθητικός, ἀλλὰ καὶ ἐπιστυπτικός. Παραμυθοῦσε, ἀλλὰ καὶ κτυποῦσε ἀνελέητα τὴν ἀδικία, τὴ διαφθορά, τὸν ἄδικο πλουτισμό. Ἔλεγε πάλι στὴν Ἀντιόχεια, ἡ ὁποία συχνὰ ταλαιπωροῦνταν ἀπὸ σεισμούς: «Ἔκανα τὴ διδασκαλία πιὸ κοφτερὴ ἀπὸ μαχαίρι, γιὰ νὰ ἀποβάλει ὁ καθένας σας τὴ σαπίλα. Μέχρι πότε θὰ εἶσθε προσηλωμένοι στὰ παρόντα; Τὸ λέγω πρὸς ὅλους, προπάντων πρὸς ὅσους νοσοῦν πνευματικῶς˙ μᾶλλον δὲ στὸν μὲν νοσοῦντα, γιὰ νὰ ὑγιάνει, στὸν δὲ ὑγιῆ, γιὰ νὰ μὴ νοσήσει. Μέχρι πότε χρήματα; Μέχρι πότε πλοῦτος; Μέχρι πότε πολυτελῆ οἰκοδομήματα; Μέχρι πότε λύσσα γιὰ τὴν ἄψυχη φιληδονία;» (PG 48, 1028).
Ἴσως σὲ ἐμᾶς φαίνονται παρωχημένα ὅσα λέγει γιὰ τὸν σεισμό. Ἀλλ’ ὁ ἅγιος κάνει τὴν ὑπέρβαση τοῦ πνεύματος καὶ μέσα ἀπὸ τὰ φυσικὰ φαινόμενα βλέπει τὴν πρόνοια καὶ φιλανθρωπία τοῦ οἰκτίρμονος Θεοῦ˙ ὁ ὁποῖος δὲν θέλει τὸν θάνατο τοῦ ἁμαρτωλοῦ, ὡσότου ἐπιστρέψει καὶ ζήσει. Λοιπόν, θαρσεῖν χρή˙ τὰχ’ αὔριον ἔσσετ’ ἄμεινον. Μὲ τὸ ἔλεος τοῦ Θεοῦ.
1 PG = Patrologia Graeca – Ἑλληνικὴ Πατρολογία, Migne.
Έλεος ρε παιδιά κάπου με την εκκλησία και την επιστήμη. Πήρατε που πήρατε στον λαιμό σας εκατοντάδες νεκρούς με τον κορονοιο διαδίδοντας ψέματα για την ύπαρξη του, τον αγιασμό,τα εμβόλια κλπ, τώρα θέλετε να εξηγείσετε και τα φυσικά φαινόμενα σύμφωνα με την διάθεση του Θεού; Ο μεσαίωνας δυστυχώς για εσάς τελείωσε πριν κάτι αιώνες και δεν θα τον επαναφέρετε όσο και αν προσπαθείτε.
Μια παροιμία λέει: “στου κουφού την πόρτα, όσο θέλεις βρόντα”. Από εσένα και από κάτι τέτοιους “πιστούς” γίνονται οι σεισμοί. Όχι φίλε, η εκκλησία πάντα θα είναι μεθ’ ημών! Εάν εσένα σε ενοχλεί, πήγαινε στους Εβραιομασώνους υπηκόους σου να κάνετε παρέα. Ο σεισμός δεν ήταν τυχαίο που έγινε την Κυριακή Μετά των Φώτων! Ούτε πιστεύω από πολλούς να μην έγινε αντιληπτός ο λόγος του! Και μην τα ρίχνεις όλα στην εκκλησία… όσοι απεβίωσαν ήταν θέλημα Θεού να γίνει αυτό! Αλλά άνθρωποι σαν εσάς, άθεοι ως επί το πλείστον, φυσικός και φοβούνται τον θάνατο, είστε κολλημένοι με την υλική ζωή όχι με την πνευματική ζωή. Αυτά είχα να σου πω και να πω ένα μπράβο στον πατέρα Ειρηναίο, για το υπέροχο αυτό άρθρο του!
Υ.Γ. Ο μεσαίωνας ποτέ δεν τελείωσε, ούτε και θα τελειώσει. Στο κούτελό σου μπορεί. Δεν θα ζούμε σε αυτήν την σύγχρονη νέα τάξη των πραγμάτων!
παχυλή άγνοια της ιστορίας
(μιλάς για “μεσαίωνα” στην Ορθοδοξία;;; ξαναψάξου)
αφορισμοί και ξόρκια επιπέδου Ευαγγελάτου
(ποιος σκότωσε, πόσους σκότωσε είναι όντως σοβαρό ερώτημα,
αλλά δεν θέλεις να δεις τον πραγματικό ένοχο:
ποιος φταίει που αυτήν τη στιγμή τα νοσοκομεία μας
δεν έχουν προσωπικό; προφανώς ΠΟΤΕ η κυβερνησάρα ΣΟΥ)
Λογικό επιχείρημα ΕΣΤΩ ΚΑΙ ΕΝΑ θα δώσεις;;;;;;;;;;;
ΕΣΤΩ ΚΑΙ ΕΝΑ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
+1
μήπως να μας ξαναστείλετε σε κανένα γκουλάγκ,
όπως έκαναν επί δεκαετίες τα συντρόφια,
ή σε κανένα ξερονήσι,
όπως θέλουν, αλλά ντρέπονται να το ομολογήσουν
(πλην Βασιλακόπουλου ίσως) οι νεοφιλελέδες;
ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ, ΔΕΝ ΣΑΣ ΦΤΑΝΕΙ Η 24ωρη ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑ ΑΠΟ ΤΑ ΚΑΝΑΛΙΑ;;;
+1
Πολύ αφυπνιστικός ο αθάνατος χρυσοστομικός λόγος, τον οποίο παραθέσατε.
Εγερτήριο σάλπισμα προς μετάνοια, προσωπική και συλλογική, αναστοχασμό, ριζική αλλαγή πορείας.
Είθε να επιστρέψουμε ως άσωτοι γιοι στην αγκαλιά του Θεού πατέρα τον οποίο τόσο παροργίζουμε με τις πολλές και φρικτές μας αμαρτίες.
Το χειρότερο όλων συνίσταται όχι τόσο στο ότι αμαρτάνουμε αλλά στο γεγονός ότι δεν συναισθανόμαστε ότι αμαρτάνουμε.
Έχουν αλλοιωθεί τα αξιολογικά μας κριτήρια.
Αυτό που ξέρω εγώ ,και είμαι χριστιανός ορθόδοξος, είναι ότι οταν γίνεται σεισμός πάντα υποφέρουν οι φτωχοί . Δεν ειδα να γκρεμίζονται επαύλεις και σπιτια πλουσίων και ισχυρών.
Ο Θεός δηλαδή θυμώνει μόνο με εμάς τους μικρούς και ταπεινούς;
Με αυτά που λέτε μας παρουσιάζεται έναν Θεό επιλεκτικά τιμωρό!
σε ποιον απευθύνεται η ερώτηση;
Μήπως στον …Ιερό Χρυσόστομο;;;;;
Και δεν κατανοείς, ΠΡΟΦΑΝΩΣ, τι θέλει να πει ο Ιερός Πατήρ, ενώ είσαι χριστιανός ορθόδοξος, και προχωράς στην καταγγελία όσων παρουσιάζουν “έναν Θεό επιλεκτικό τιμωρό”, ενώ το κείμενο μιλά καθαρά για τον σεισμό ως ένδειξη της φιλανθρωπίας του Θεού!!!
Μάλλον η οπτική του ιερού Χρυσοστόμου ξεπερνά τη δική μας λογική, τη γήινη και χωμάτινη. Ίσως ο σεισμός είναι ευκαιρία να δούμε τον κόσμο και τη ζωή μας ΑΛΛΙΩΣ, με τη λογική του Θεού και υπό την προοπτική της αιωνιότητας.
ΥΓ: παρεμπιπτόντως, πέραν των παραπάνω, ο όρος “Θεός-τιμωρός” μου θύμισε (δεν ξέρω γιατί) κάτι νεο-ορθοδοξο-κουλτουρο-νεωτεριστές φιλοσοφο-θεολογούντες (κληρικούς και λαϊκούς), που με διανοουμενίστικη έπαρση καταγγέλλουν αφ’ υψηλού ως “ευσεβιστές” ευλαβείς και παραδοσιακούς χριστιανούς, μόνο και μόνο για να αναγνωριστούν οι ίδιοι ως μοντέρνοι και προοδευτικοί… Ο Θεός να μας ελεήσει όλους…
Οι περισσότεροι απο τους πλουσίους και να ταρακουνηθούν δεν θα καταλάβουν τίποτα.
Καίριο και ενδιαφέρον το άρθρο σας, πάτερ.
Δυστυχώς σήμερα μας λείπει τραγικά το πνεύμα εκείνων των Πατέρων.
Σήμερα προσεγγίζουμε διπολικά, μονοδιάστατα, την σχέση της εκκλησιαστικής αλήθειας με την κοσμική γνώση (αυτό που λέμε “επιστήμη”). Ωσάν να ήταν οι δυο αντίθετες δυνάμεις μιας διελκυστίνδας. Ωσάν το ένα να πρέπει να νικήσει, να αποκλείσει το άλλο, να το ακυρώσει.
Οι άνθρωποι εκείνοι προσέγγιζαν αυτές τις δυο ποιότητες, την κατά κόσμον σοφία (την εμπειρική και την ορθολογική) και την κατά Θεόν αποκάλυψη, ως δυο διακριτά μεν, επάλληλα και συνάλληλα δε επίπεδα ανάγνωσης της Αλήθειας.
Ήταν βαθείς γνώστες τόσο της θεολογίας και την εκκλησιαστικής εμπειρίας, όσο και των επιστημών της εποχής τους, και ποτέ δεν διανοήθηκαν να τα προσεγγίσουν αυτά τα δυο με τρόπο συγκρουσιακό.
Ο άγιος Χρυσόστομος μιλάει εδώ πολύ όμορφα για τους σεισμούς. Φυσικά στην εποχή του ήταν άγνωστη η φυσική τους διάσταση (αυτή προσεγγίστηκε πολλούς αιώνες αργότερα). Δίνει όμως πολύ όμορφα την πνευματική.
Κατά την πνευματική αυτή διάσταση, ένας άνθρωπος που έχει αίσθηση Θεού αξιοποιεί οποιοδήποτε φαινόμενο της φύσης (είτε μπορεί είτε δεν μπορεί να το ερμηνεύσει) ως αιτία μετάνοιας και αφορμή δοξολογίας προς τον Κύριο.
Βλέπει μια υπέροχη Δημιουργία, έναν Κόσμο (τι υπέροχη Ελληνική λέξη) να είναι καμωμένη με απροσέγγιστη σοφία. (“καὶ εἶδεν ὁ Θεὸς τὰ πάντα, ὅσα ἐποίησε, καὶ ἰδοὺ καλὰ λίαν”_ Γεν.1.31)
Τα πάντα, ακόμα και αυτά που ανθρωπίνως θεωρούμε συμφορές, έχουν ένα καλό λόγο, ίσως κρυμμένο από εμάς, να υπάρχουν, αλλά σίγουρα από την πλευρά μας είναι όλα “θεομηνίες”, παιδαγωγικές υπενθυμίσεις του Κυρίου να μην τον ξεχνούμε.